محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

فناوری زیبا و پایدار صفحات جدید خورشیدی

باطریهای جدید خورشیدی ، مرکب از  ذرات نانو و رنگهای آلی میتواند در رنگها و طرحها بیشماری تولید شود.

ترکیب اصلی مدل های جدید ،  یک رنگ آلی و ارگانیک به همراه  ذرات نانوست که  نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کنند. بعلت اندازه کوچک ذرات نانو، مدل ها نیمه شفاف هستند. این خاصیت، آنها را برای یکپارچگی ظاهری مناسب می سازد. باطریهای خورشید جدید توسط اعضای موسسه سیستمهای انرژی خورشیدی فرانهوفر، در حال گسترش و تولید است، این موسسه فناوری جدید را درنانوتک 2008 توکیو (بزرگترین نمایشگاه جهانی تجارت  نانوتکنولوژی) معرفی خواهد کرد .

نمونه اولیه خورشیدی در رنگ کهربایی است. ممکن است که این نمونه و مدل در رنگها و مدلهای دیگر یا حتی در تصاویر چاپی یا متنی  بعنوان یک عنصرتزیینی و دکوری بکار رود. انتخاب طرحها محدوده جدید وسیعی از درخواستهای احتمالی را ایجاد کرده است. به جای سوارکردن مدل خورشیدی روی سقف ساختمانها، مولد الکتریکی میتواند با پنجره ها یکی  شود. استفاده از این روش، بعنوان فناوری جدید، نه تنها مانع هدایت مستفیم نور خورشید از بیرون ساختمان به درون میشود بلکه  باعث تولید همزمان الکتریسیته نیز می گردد.

موسسه فرانهوفر معتقد است که این موسسه باطری رنگی خورشیدی را بعنوان رقیب برای باطریهای سیلیکونی رایج نمی بیند. مدل اولیه این باطریها،  تنها به یک راندمان چهار درصدی دست یافته است که کاربرد آن در پشت بامها در مقایسه با عملکرد باطریهای خورشیدی شفاف سیلیکونی،  مناسب نیست. اما از طرف دیگر باطریهای خورشیدی رنگی زمانیکه وارد بازار شوند مزیت آشکاری دارند و آن نمای یکپارچه آنست .

ترجمه از متن خبر: سایت شبکه اخبار محیط زیستی

اصلاحیه، پوزش و اطلاعیه

 

طی دو نوشته قبلی، تحت عنوان تاثیر سوخت خودروها بر محیط زیست و اقتصاد، برگرفته از مقاله آقای مهندس سعادت صرامی، اشتباهی رخ داده، که بدینوسیله ضمن عذرخواهی از ایشان، سلامت و موفقیت روزافزون ایشان، را از خداوند منان مسئلت میدارم.

ضمناً، از همه دوستان دعوت می شود در صورت تمایل در نظرسنجی که دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص ارزش اقتصادی دلفینهای خلیج فارس ترتیب داده اند، شرکت نمایند.

http://www.enviro-economics.blogfa.com/

احتمال وقوع توفانهای هاریکین

بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشمندان، پدیده گرم شدن آب دریاها از اواسط دهه ‪ ۹۰‬وقوع توفانهای هاریکین را در جهان ‪ ۴۰‬درصد افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این مقاله منتشر شده بعنوان نخستین مطالعه‌ای  که تاثیر افزایش دمای آب دریاها را در افزایش وقوع توفانها مورد بررسی قرار داده است، به دانشمندان در درک تاثیرات ناشی از گرم شدن هوای جهان کمک بزرگی می‌کند.

وقوع هاریکین -- اصطلاحی که به گردبادهای شدید گفته می‌شود که در اقیانوس اطلس شکل می‌گیرد و آمریکای مرکزی، حوزه کارائیب و جنوب آمریکا را تهدید می‌کند-- دلایل مختلفی دارد.

یکی از دلایل گرما و رطوبت زیاد ناشی از گرم شدن آب دریاها تا حد ‪ ۲۷‬درجه سانتیگراد است.  علت دیگر زاویه باد است. زوایه باد نشان می‌دهد که آیا توفانی که تازه شکل گرفته است به هاریکین تبدیل خواهد شد یا آنکه تجزیه می‌شود.
در این مطالعه دیده شد طی نیم قرن اخیر بطور متوسط هر سال حدود شش هاریکین به وقوع پیوسته است که تقریبا نیمی از آنها هاریکین‌های شدید بودند. اما این میانگین برای ‪ ۱۰‬سال از سال ‪ ۱۹۹۶‬تا ‪ ،۲۰۰۵‬به حدود هشت هاریکین در سال افزایش می‌یابد که حدود چهار هاریکین از آنها از نوع شدید بودند. وقوع توفانهای هاریکین در آمریکا نیز بیشتر شده است بطوری که از نظر آماری هر سه سال یا بیشتر یک توفان اضافی به وقوع می‌پیوندد.
محققان پس از بررسی نقش باد در پیدایش و شکل‌گیری هاریکین نتیجه گرفتند افزایش نیم درجه سانتیگرادی در دمای هوا وقوع هاریکین‌ها را ‪۴۰‬ درصد افزایش داده است. 
این یافته‌ها می‌توانند به محققانی که سعی می‌کنند از طریق شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای تاثیر گرم شدن هوای زمین را بر وقوع هاریکین‌ها دریابند، کمک بزرگی می‌کند.

ردیابی نهنگ گوژپشت توسط روباتهای پرنده

کارشناسان در نقشه‌برداری هوایی برای شمارش جمعیت نهنگ‌های گوژپشت در آبهای استرالیا از یک روبات پرنده بهره می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه، روزنامه "سان هرالد" چاپ سیدنی نوشت این هواپیمای شناسایی بدون سرنشین که از راه دور کنترل می‌شود بر فراز آب‌های جزیره "استرادبورک" واقع در شمال استرالیا به گشت‌زنی و عکسبرداری می‌پردازد. دانشمندان امیدوارند این روبات امکان شمارش جمعیت نهنگ‌های مهاجر را برای آنها میسر سازد. استفاده از این هواپیمای شناسایی بدون سرنشین که فاصله بین دو نوک بال آن پنج متر است به ارزیابی دقیق‌تر شمار این حیوانات منجر شده و به متقاعد کردن ژاپن برای توقف شکار سالانه نهنگ کمک می کند. "مایکل نوآد" از "دانشگاه کویینزلند" گفت نهنگ‌های مهاجر گوژپشت معمولا به تنهایی یا به صورت جفت سفر می‌کنند و اغلب آنها را در هنگام نفس کشیدن و قبل از اینکه دوباره در آب فرو روند می‌توان مشاهده کرد.در اولین مرحله این طرح آزمایشی، سهولت دسترسی به اطلاعات و امکان مشاهده فوری تصاویر بررسی خواهد شد.

صلح سبز با استقبال از این طرح اعلام کرد چنین روش‌های بی‌خطری می‌تواند به متقاعد کردن ژاپن به اینکه کشتن نهنگ‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی ضرورت ندارد کمک کند. ژاپن برای صید ‪ ۵۰‬نهنگ گوژپشت طی امسال در آب‌های اقیانوس منجمد جنوبی برنامه‌ریزی کرده بود.اما پس از اعتراض‌های بین‌المللی برنامه خود را برای صید آنها کنار گذاشت.

گوژپشت‌ها مهمترین نقش را در صنعت سودآور تماشای نهنگ در استرالیا و نیوزیلند دارند.

 

دکتر معصومه ابتکار در لیست ۵۰ نفری نجات دهنده های زمین

روزنامه گاردین در شماره 5 ژانویه خود اسامی 50 نفری که می توانند کره زمین را از خطرات زیست محیطی نجات دهند، اعلام کرد. در میان این اسامی نام دکتر معصومه ابتکار دیده می شود.
این روزنامه با انتخاب هیات داورانی متشکل از افراد کلیدی در گفت و گوهای جهانی زیست محیطی مانند باب واتسن دانشمند برجسته بانک جهانی، مانادا شیوا فیزیکدان و اکولوژیست برجسته هندی، وانگاری ماتای برنده کنیایی جایزه نوبل و لب اولد رییس صلح سبز بین الملل از ایشان درخواست کرد تا فهرستی 50 نفره از افرادی که توانایی نجات کره زمین را از تخریب و نابودی دارند معرفی کنند. همچنین خبرنگاران علوم محیط زیست و اقتصاد گاردین نیز طی جلساتی افراد پیشنهادی خود را معرفی کردند تا این فهرست به طور دقیق تری به معرفی قهرمانان سبز مبادرت ورزد.

ادامه مطلب ...