محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

ذوب شدن یخچالهای طبیعی در نیوزیلند

 

دانشمندان  هشدار دادند بزرگترین یخچالهای طبیعی نیوزیلند به علت پدیده گرم شدن کره زمین به سرعت در حال ذوب شدن هستند و ممکن است در نهایت همگی محو شوند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ولینگتن/ موسسه ملی تحقیقات آب و هوایی نیوزیلند امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد حجم یخچالهای طبیعی در منطقه جنوب این کشور طی سی سال گذشته تقریبا حدود یازده درصد کاهش یافته است و بیش از نود درصد از این کاهش مساحت، به خاطر ذوب بزرگترین یخچالها در منطقه کوهستانی نیوزیلند به علت افزایش دما صورت گرفته است.
یکی از دانشمندان این مرکز گفت: هنوز روشن نیست که آیا این یخچالها با توجه به تداوم روند گرم شدن زمین بطور کامل در نهایت محو خواهند شد یا خیر ولی امکان کم حجم شدن آنها با توجه به شرایط موجود همچنان وجود خواهد داشت.

اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار جهت انجام تحقیقات زیست محیطی در عربستان

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد کشور متبوع وی برای کمک به محیط زیست مبلغ ‪ ۳۰۰‬میلیون دلار به تحقیقات در زمینه کاهش انتشار گازهای آلاینده اختصاص خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از ریاض، ملک عبدالله در جریان سخنرانی در اجلاس سران کشورهای عضو اوپک در "ریاض" پایتخت عربستان سعودی گفت این کشور ‪ ۳۰۰‬میلیون دلار به تحقیقات در زمینه کمک به محیط زیست اختصاص خواهد داد.
فکر تامین بودجه پژوهش برای کشف راه‌هایی جهت کاهش انتشار گازهای آلاینده ضمن ادامه استفاده از سوخت‌های فسیلی، در همایش‌هایی که پیش از تشکیل این اجلاس برگزار شد نیز مطرح بوده است.
ملک عبدالله تلاش برای گزافه‌گویی در مورد تاثیر نفت بر محیط زیست و تغییر اوضاع اقلیمی زمین را نادرست خواند. وزیران اوپک روز جمعه از جذب و ذخیره کربن و فناوری در حال ظهور برای جذب دی اکسید کربن و ذخیره آن در زیر زمین حمایت کردند.
تمرکز اوپک بر "محافظت از زمین" و قرار دادن آن به عنوان یکی از سه موضوع مهم این اجلاس، جای شگفتی دارد زیرا اعضای اوپک کشورهایی هستند که ثروتشان به صدور سوخت‌های فسیلی بستگی دارد.
در گزارش سازمان ملل که روز شنبه منتشر شدبرنقش انسان  در گرم شدن هوای زمین  و  تاثیرها روی سیستم آب و هوایی که می‌تواند "ناگهانی یا غیرقابل برگشت" باشد تاکید شده است.

توقف تدریجی مصرف جیوه

سازمان ملل از دولت‌ها خواست در زمینه توقف تدریجی مصرف جیوه، که سمی آلوده‌کننده برای سلامت انسان و محیط زیست است، به یک توافق دست یابند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، دفتر "برنامه محیط زیست سازمان ملل" (‪ (UNEP‬در نایروبی اعلام کرد بسیاری از کشورها اقداماتی را برای کاهش استفاده از این فلز بسیار سمی و انتشار آن در محیط زیست انجام داده‌اند، اما باید اقدامات بیشتری انجام شود.
"آچیم اشتاینر" مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، واکنش جامع و قاطعی نسبت به چالش جهانی جیوه وجود ندارد که باید فوریت پیدا کند.
این درخواست برنامه محیط زیست سازمان ملل درحالی مطرح می‌شود که دولت‌ها و کارشناسان روز دوشنبه در "بانکوک" پایتخت تایلند برای بحث و تبادل نظر درباره راههای کاهش مصرف جیوه تشکیل جلسه دادند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل اعلام کرد، با وجود اینکه کشورهای ثروتمند مصرف جیوه خود را بطور چشمگیری کاهش داده‌اند اما در کشورهای فقیر همچنان از این عنصر در استخراج طلا استفاده می‌شود. قرار گرفتن در معرض جیوه می‌تواند به دستگاه عصبی، کلیه، مغز و جنین آسیب برساند.
اشتاینر گفت، دلیل موجهی برای صبر کردن وجود ندارد، برای تمام محصولات حاوی جیوه و فرایندهای صنعتی که از جیوه استفاده می‌شود جایگزین‌های عملی وجود دارد.
هرچند شورای حکام برنامه محیط زیست سازمان ملل ماه فوریه در زمینه توقف استفاده از جیوه به توافق رسیدند، اما پیمانی که الزام قانونی ایجاد کند تصویب نشد.

منبع: سایت مرجع متخصصین ایران

برگهای پائیزی...زیبا برای چشم ....مفید برای سلامت

 
پاییز برگ‌ریز هزار رنگ، یکی از تابلوهای زیبای طبیعت است که به دست خالق هستی کشیده شده. قرمز، نارنجی، زرد و دهها رنگ دیگر در این تابلوی خیره‌کننده نقش آفرینی می‌کنند و چشم انسانها را نوازش می‌دهند.
اما همین برگهای زیبا، پس از جدا شدن از درختان می‌توانند به شیوه دیگری در زندگی انسانها نقش مثبت ایفا کنند.
دانشمندان می‌گویند قرمزی رنگ برگ درختان در پاییز، در اثر ماده‌ی خاصی به وجود می‌آید که درختان با هدف طولانی تر کردن عمر برگهایشان آن را درون خود تولید می‌کنند.
ماده "آنتوسیانینس" که برگها را سرخ می‌کند، تنها در فصل پاییز تولید می‌شود و در زمانی که درختان باید خود را برای از دست دادن برگهایشان آماده کنند، انرژی مضاعفی را صرف تولید این ماده می‌کنند.
به گفته یک گیاه شناس، احتمالا گیاهان تلاش می‌کنند که با تولید این ماده قرمز رنگ، برگ‌های خود را اندکی بیشتر حفظ کنند و قبل از برگ‌ریزان کامل، برخی مواد مورد نیاز خود را با همین برگ‌ها به دست آورند و از آنها برای رویش جدید در فصل بهار استفاده کنند.
این تلاش درختان برای حفظ برگهایشان سرانجام با افتاده برگها پایان می‌گیرد اما برگهای افتاده نیز می‌توانند در نقش تازه‌ای به حیات طبیعت یاری رسانند.
در اکثر شهرهای ما، برگ درختان که در تابستان سایبان مردم و در اوایل پاییز زینت بخش خیابانها هستند، در فصل برگ‌ریزان، به دردسر بزرگی برای رفتگران و شاید عابران تبدیل شوند.
در اکثر کشورهای اروپایی در فصل پاییز، انبوه برگهای ریخته پاییزی جمع‌آوری و به کود تبدیل شده و دوباره وارد چرخه طبیعت می‌شوند.
به عنوان مثال همه ساله در کشور فرانسه یک روز به صورت نمادین کار جمع‌آوری برگ‌های پاییزی توسط دانش آموزان انجام می‌شود.
بار و بارها شنیده‌ایم که محققان علت بروز برخی بیماری‌ها را مصرف انواع کودهای شیمیایی و میزان ماندگاری آنان در محصول عنوان کرده‌اند، بالا بودن فسفر، کادمیوم، ازت و نیترات خاک که هر کدام به تنهایی عوارضی در پی‌دارند از جمله پیامدهای استفاده از کودهای شیمیایی است.

منبع: سایت مرجع متخصصین ایران