محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

گذرنامه سبز

Green Passport

بر اساس کنوانسیون دردست تدوین یاردهای بازیافت کشتی ها، کشتی ها در صورتی مجاز به فعالیت هستند که طرحهای مدیریت، رویه ها و فناوری هایی را تعریف و اجرا نمایند که سلامتی کارگران را حفظ نموده و تا سرحد امکان تأثیرات مخرب بر محیط زیست را کاهش دهد.

در این کنوانسیون تأکید عمده بر آموزش کارگران یاردهای بازیافت کشتی در جهت لزوم تدوین و اخذ تأییدیه اجرا و بازرسی طرح مدیریت تسهیلات بازیافت می باشد.

از مهمترین اهداف این کنوانسیون همچنین میتوان بر لزوم ارتقاء ایمنی دریانوردی و جلوگیری از بروز سوانح و تصادفات دریایی، ارتقاء جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی، افزایش سطح ایمنی ، برگزاری دوره های آموزشی ویژه به همراه تهیه و استفاده از تجهیزات لارم در هنگام مواجهه با آزبست ، گازهای کلروفلورکربن و هالون و همچنین پلی کلرونیتد یایفینیل ، شناسایی مواد قابل اشتغال، سمی و سایر مواد مخاطره آمیز برای محیط زیست و سلامتی کارگران ، تهویه کامل مخازن کشتی از گازهای قابل اشتغال یاانفجار و مدیریت مواد زائد ناشی از فرآیند بازیافت و همچنین  تهیه طرح بازیافت برای هر کشتی به طور اختصاصی توسط یادرهای بازیافت که در اختیار بازرس کشتی قرار می گیرد  نام برد.  

                                               

فهرست مواد مخاطره آمیز در پیوست کنوانسیون

الف) موادی که به کار بردن آنها در ساختار کشتی ها باید ممنوع یا در مواردی محدود گردد

ب) اقلامی که می بایست از زمان طراحی و ساخت کشتی تا زمان بازیافت در کشتی کنترل گردد و محل و میزان استفاده از آنها همواره معین و مشخص باشد

از آنجاییکه تقریبا برای تمامی اجزای موجود در کشتیهای مستعمل و از رده خارج، امکان استفاده مجدد در صنایع دیگر بلاخص صنعت فولاد وجود دارد، واژه بازیافت برای این بخش از صنعت دریایی در نظر گرفته شده است

در زمینه بازیافت کشتی ها ارگانهای مختلف بین المللی منجمله سازمان بین المللی دریانوری (مرجع نظام مند بودن مقررات دریایی)IMO، سازمان بین المللی کار( مرتبط با مشکلات کارگران، یاردهای بازیافت کشتی ها و مخاطراتی که برای این افراد به وجود می آید) ILO و دبیرخانه کنوانسیون بازل (تحت مدیریت برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP که برای کنترل حمل و نقل برون مرزی مواد زائد زیان آور  تلاش می نماید درگیر بوده و با تشکیل گروه کاری و پیگیری موضوع بازیافت کشتی ها درمرحله تدوین نهایی کنوانسیون بازیافت کشتی ها هستد و پیش بینی می شود سال آینده میلادی به تصویب نهایی برسد.

نتایج حاصله از کمیته ها و کارگروههای تشکیل شده عبارت اند از:

  • لزوم اعمال مدیریت ایمنی از طریق آئین نامه بین المللی مدیریت ایمنی
  • شناسایی ابزار لازم برای تجزیه و تحلیل و توجه به عوامل انسانی در فرآیند وضع مقررات
  • توجه به مسائل مرتبط با خستگی مفرط
  • تدوین اصول و اهداف سازمان دریانوردی
  • طبقه بندی واژه های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل ها
  • بازنگری مطالعات مربوط به عملیات و مدیریت کشتی ها

افراد درگیر با کنوانسیون

  • کارگران و مدیران یاردهای بازیافت
  • بازرسان یاردهای بازیافت
  • مسئولان محیط زیست کشورهای دارای یارد بازیافت
  • کارکنان کشتی
  • بازرسان و ممیزین کشور صاحب پرچم
  • بازرسان و ممیزین موسسات رده بندی
  • مقامات بندری و بازرسان محلی
  • طراحان و بخری از پرسنل کشتی سازی و یاردهای تعمیراتی
  • متخصصان، محققان و اساتید موسسلت آموزشی
  • مالکان و کارکنان شرکت ها و کشتی ها
  • برخی مقامات قضایی و حقوقدانان

کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی سازمان بین المللی دریانوردی

این کمیته متشکل از نمایندگان موسسه ها و آزمایشگاههای مرتبط با محیط زیست،سم شناسان، زیست شناسان، متخصصان ایمنی، بهداشت شغلی و مدریت ریسک،تحلیلگران اقتصادی، دست اندرکاران کشتیرانی بین المللی و سایر محققان  می باشد  و کار بررسی دستور العملها، و تدوین مباحث زیست محیطی کنوانسیون را برعهده دارد.

طرح مدیریت یاردهای بازیافت بعنوان یکی از الزامات کنوانسیون، کلیه معضلات مرتبط با افراد و پرسنل را لحاظ نموده و توسط مراجع ذیصلاح هر کشور که یارد مربوطه تحت حاکمیت آنست، مورد تأیید و بازرسی قرار می گیرد و به منظور حضور اطمینان از ایمنی و اجتناب از به مخاطره انداختن محیط زیست تمهیداتی در کنوانسیون در نظر گرفته شده است

لزوم تدوین و تصویب طرح های مدیریتی یاردهای بازیافت کشتی  از جمله موضوعاتی است که طرح های مدیریت و رویه ها و فناوری هایی را به منظور حفظ سلامتی کارگران و کاهش اثرات مخربر محیط زیست تعریف و اجرا می نماید.

پس از تصویب و اجرایی شدن کنوانسیون در حال تدوین بازیافت کشتی ها از تردد کشتی هایی که با مفاد کنوانسیون منطبق نگردیده و اصطلاحا گذرنامه سبز به همراه نداشته باشند ممانعت خواهد شد.

پیش بینی میشود  محتوای گذرنامه سبز شامل دستور العمل هایی باشد که لیستی از تمامی مواد پرخطر برای سلامتی انسان یا محیط زیست  باشد که  در ساختار کشتی هایی که با زندگی کارگران کشتی و محیط زیست در ارتباط است را در برگیرد. ارائه گزارشات لازم در مرجه تولید اسکله کشتی و ساخت آن و انتقال شناور و همچنین تغییرات احتمالی در تجهیزات و طراحی هنگام تحویل نهایی به مالک کشتی ضروری است

Safety standards           استانداردهای ایمنی

Pollution Prevention جلوگیری از آلودگی       

Security Requirements الزامات ایمنی        

Shipyard کشتی سازی                                       

متن نهایی وبلاگ محیط زیست جهانی

ترجمه از سایت سازمان بین المللی دریانوردی

برگرفته از مقاله کاپیتان امیرسامان ترابی زاده- پیام دریا شماره 169

نظرات 18 + ارسال نظر
سید جمعه 5 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:56 http://bijaraz.blogsky.com

خانم نرکس صفار

سلام علیکم

بر حسب اتفاق بود که به وبلاگتان بر خوردم، به نظرم جالب، مفید وسازنده آمد از این رو حیفم امد بدون عرض سلام وخسته نباشید رفته باشم

سلام خسته نباشید

ضمناً اگر مطالبی هم پیرامون خشکگ شدن دریاچه ی ارومیه در وبلاگتان قرار دهید هم عالی می شود

ومن الله توفیق

http://www.mardomak.org/news/uromiyeh_02/

http://bijaraz.blogfa.com/post-321.aspx

http://www.gunaskam.com/az1/index.php?option=com_content&task=view&id=225&Itemid=1

http://bati-az.com/images/stories/urmu.jpg

سلام
از لطف شما متشکرم
البته من تخصص خاصی درمورد وضعیت محیط زیست ایران ندارم، اما دوستان عزیزی دارم که همیشه در این عرصه دارند از محیط زیست ایران و همچنین دریاچه ارومیه می نویسند ...

محسن تیزهوش جمعه 5 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:16 http://www.mohitezist08.blogfa.com

سلام...
خدا نکنه یاران قدیمی همدیگر را فراموش کنن...
مثل همیشه خبر خوبی را کار کردید.
م.ت

سلام
این رو گفتم شاید دلتون بسوزه یه سراغی از محیط زیست جهانی هم بگیرید، همش بالان بالان نباشه....شوخی کردم خوشحالم که دوستای خوبم انقدر باهم صمیمی شدند

سما جمعه 5 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 14:29 http://greenrain.blogfa.com/

سلام نرگس جان...چه جالب یه جورایی مطلب هامون به هم ربط داشت.مسئله بازیافت یه مقوله ی مهمی که امیدوارم تو کشور ما هم جا بیفته.
مطلبت خیلی خوندنی بود.من که خیلی استفاده کردم.
مرسی که بهم سر زدی عزیزم.
موفق باشی...

سلام سما جان
موضوع پسماند و بازیافت خیلی جای کار داره
منتظر مطالب دیگه در این مورد هستم

در پی استقبال قابل توجه مخاطبین و درخواست مشترک کمیته علمی و شورای سیاستگزاری کنفرانس، زمان برگزاری "نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل مواد خطرناک و اثرات زیست محیطی آن" تغییر یافت و تاریخ های جدید به شرح زیر اعلام گردید:

زمان برگزاری کنفرانس: 28 و 29 آبان ماه سال 1387

زمان برگزاری نمایشگاه تخصصی: 26 ، 27 ، 28 و 29 آبان ماه سال 1387

زمان برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی: 25 ، 26 و 27 آبان ماه سال 1387

مهلت ارسال چکیده مقالات تا تاریخ 1387/06/14 تمدید شد.

سایر تغییرات در زمان و نحوه برگزاری کنفرانس را در صفحات مربوطه ملاحظه فرمائید.
منتظر دیدار شما هستیم

نفیسه جمعه 5 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 21:10

موفق باشی دختر نازنین پر تلاش.

متشکرم نفیسه عزیزم

محسن تیزهوش جمعه 5 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 22:58 http://www.mohitezist08.blogfa.com

با یکی از آبشارهای زیبای لرستان بیشتر آشنا شوید...
آبشار بیشه+عکس
حتما ببینید...

سما یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 16:38 http://greenrain.blogfa.com/

سلام نرگس جان...خوبی؟نمیشه پیغام خصوصی واست بذارم؟

زئوس سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 03:56

سلام خوبین؟
خسته نباشید
ایران جزء این کنوانسیون هست؟
اینجا که دیگه جواب میدین ؟؟؟؟!!!

دوست خوبم زئوس، سلام
متشکرم
البته اگر به طور کامل متن رو بخونید، متوجه میشید که متن کنوانسیون درحال تدوین است و هنوز تصویب نشده،
معمولا کنوانسیونهای ببن المللی در هر موضوعی، ابتدا یک پروسه طولانی مدت رو طی میکنند تا مفاد اون کاملا تهیه گردد و چیزی کم و کاست نشه،و پس از اون باید به یک حد نصابی از پذیرش کل کشورهای جهان برسه مثلا 50 کشور......... هر کنوانسیون بایددرهر کشور مرجع ملی داشته باشه که بعنوان مجری آن کنوانسیون خواهد بود و به احتمال زیاد مرجع ملی این کنوانسیون در ایران سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود که سازمان محیط زیست نیز در همکاری تنگاتنگ با آنها خواهد بود.........
ضمنا، من کی به کامنتهای شما جواب ندادم که این بار دومش باشه!!!!!!

محسن تیزهوش سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 16:09 http://www.mohitezist08.blogfa.com

گوستاو غربی ها را به یاد دارید...
حالا به ایران رسیده...
+++++++++++گزارش تصویری...

رامن سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 16:27 http://baallaan.wordpress.com

درود به بانو نرگس

از پست خوبتان خیلی ممنون. امیدوارم این طرح تصویب و اجرا بشود.

از پیام پر از مهربانی تان بسیار سپاسگزارم.
امیدوارم خسته نباشید.
همه خیلی برای شما سلام می رسانند . خواهش می کنم بی زحمت به همه سلام برسانید.

گُل + گُل + گُل :)

سلام رامن جان
ممنون پسرخوب و مهربون

رامن چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:40 http://baallaan.wordpress.com

با درود فراوان

عید فطر و جشن مهرگان برای شما و خانواده ی گرامی خجسته باد!

از پیام تان خیلی خیلی ممنونم.
من از تعریف های شما خیلی خجالت می کشم.

گُل + گُل + گُل :)

سما چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 18:56 http://greenrain.blogfa.com/

سلام نرگس جان...خوبی عزیزم؟کم پیدایی...
مطالب جدید زدم سر بزنی خوشحال میشم...

امین پنج‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:59 http://http://www.aminseyedsharifi.blogfa.com/

سلام
ممنون از اینکه به سایتم نظر دادین . اولا من نمی خوام که همه ی محیط زیستی آ سایتاشونو ببندن و همه یه سایت باز کنیم می خوام ضمن اینکه شما ها تو وبلاگ خودتون کار می کنین همگی یه سایت بزرگ که اسمشم گذاشتم ( محفل سبز ، یا گروه سبز ) کارمونو شروع کنیم که محیط زیستی ها بهتر بتونن استفاده کنن و سایته جامع تری رو داشته باشیم و بهتر از نظرامون استفاده کنیم دوما این یه نظر سنجی هستش سوما من کوچیکتر و کم تجربه تر از شماام و باید من این جسارتو نمی کردم اما می خوام نظرتونو بدونم و این دعوتو امیدوارم که قبول کنین

سلام
تسلیم
امر بفرما

امین پنج‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:01 http://aminseyedsharifi.blogfa.com

سلام ممنون از قبول دعوت
شما اگه لطف کنین ایمیل بدین راحت می تونم ارتباط گروهو تسریع بدم

سلام
حتما ایمیل رو هم خواهم داد

سما پنج‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 15:39 http://greenrain.blogfa.com/

سلام عزیزم...خوبی؟
قالب جدید مبارک...مرسی که سر زدی وممنون از نظرات زیبات...من کوچکتر از این حرفام که بخوام به مقام استاد نرگس صفار جسارت کنم.(در مورد اقیانوس و آبها)... شما تخصصت اینه خانم اما خوشحالم که مورد توجه ات قرار گرفت.در ضمن شکسته نفسی نکن گلم پیرزن کیه؟همه مون ۲۰ ساله مونه و چند روز....
زودم مطلب جدید بزن منتظرما....

سلام سما جان
ممنون ، قالب رو عوض کردم چون فکر میکنم نباید چشمای مهربون خوانندگان وبلاگم خسته بشه.... در استاد بودن که شک نکن عزیزم، در مورد سن و سال ، حالا من یه چیزی گفتم تو چرا باورت شد....
.
.
. دلم میخواد تند تند مطلب بزارم، اما به دو دلیل نمیتونم، یا مجبور میشم مطلب درپیت بزارم، یا اینکه کارای دیگم رو تعطیل کنم و بزنم تو کار وبلاگ نویسی

elyma جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 08:27 http://iran-history.blogsky.com

سلام و درود ...
نرگس جان ، قالب جدید مبارک و یه خانه تکانی حسابی کردی . نرگس جان اون شعار من نیست چون در هر پستی که گذاشتی نظر الیما جون هم هست فقط در این پست دیر شود که آن هم مطلبت را خواندم ولی وقت نشود . امیدوارم همواره موفق باشید .
بدرود ....

سلام
یه خنده شیطونی ازخودم در وکردم

سما جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 13:32 http://greenrain.blogfa.com/

سلام خانمی...
.
.
.
.
.
.
.
.
.فکر نکنی حرفی نداشتما...به خاطر مسلئل امنیتی در مورد صحبتایی که بالا کردی سکوت رو ترجیح دادم...

سلام عروس خانم گل
.
.
.
.
.
فکرنکنی منم حرفی نداشتما، چون نفهمیدم قضیه چیه حرفی نزدم

محمرضا یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 15:41 http://www.sivar1.blogfa.com

وبلاگ خیلی خوب و مطالب پر محتوایی دارین . به ما هم سر بزنید.

سلام
شما لطف دارید....حتما خواهم آمد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد