گذرنامه سبز - محیط زیست جهانی
X
تبلیغات
نماشا
رایتل

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

Green Passport

بر اساس کنوانسیون دردست تدوین یاردهای بازیافت کشتی ها، کشتی ها در صورتی مجاز به فعالیت هستند که طرحهای مدیریت، رویه ها و فناوری هایی را تعریف و اجرا نمایند که سلامتی کارگران را حفظ نموده و تا سرحد امکان تأثیرات مخرب بر محیط زیست را کاهش دهد.

در این کنوانسیون تأکید عمده بر آموزش کارگران یاردهای بازیافت کشتی در جهت لزوم تدوین و اخذ تأییدیه اجرا و بازرسی طرح مدیریت تسهیلات بازیافت می باشد.

از مهمترین اهداف این کنوانسیون همچنین میتوان بر لزوم ارتقاء ایمنی دریانوردی و جلوگیری از بروز سوانح و تصادفات دریایی، ارتقاء جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی، افزایش سطح ایمنی ، برگزاری دوره های آموزشی ویژه به همراه تهیه و استفاده از تجهیزات لارم در هنگام مواجهه با آزبست ، گازهای کلروفلورکربن و هالون و همچنین پلی کلرونیتد یایفینیل ، شناسایی مواد قابل اشتغال، سمی و سایر مواد مخاطره آمیز برای محیط زیست و سلامتی کارگران ، تهویه کامل مخازن کشتی از گازهای قابل اشتغال یاانفجار و مدیریت مواد زائد ناشی از فرآیند بازیافت و همچنین  تهیه طرح بازیافت برای هر کشتی به طور اختصاصی توسط یادرهای بازیافت که در اختیار بازرس کشتی قرار می گیرد  نام برد.  

                                               

فهرست مواد مخاطره آمیز در پیوست کنوانسیون

الف) موادی که به کار بردن آنها در ساختار کشتی ها باید ممنوع یا در مواردی محدود گردد

ب) اقلامی که می بایست از زمان طراحی و ساخت کشتی تا زمان بازیافت در کشتی کنترل گردد و محل و میزان استفاده از آنها همواره معین و مشخص باشد

از آنجاییکه تقریبا برای تمامی اجزای موجود در کشتیهای مستعمل و از رده خارج، امکان استفاده مجدد در صنایع دیگر بلاخص صنعت فولاد وجود دارد، واژه بازیافت برای این بخش از صنعت دریایی در نظر گرفته شده است

در زمینه بازیافت کشتی ها ارگانهای مختلف بین المللی منجمله سازمان بین المللی دریانوری (مرجع نظام مند بودن مقررات دریایی)IMO، سازمان بین المللی کار( مرتبط با مشکلات کارگران، یاردهای بازیافت کشتی ها و مخاطراتی که برای این افراد به وجود می آید) ILO و دبیرخانه کنوانسیون بازل (تحت مدیریت برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP که برای کنترل حمل و نقل برون مرزی مواد زائد زیان آور  تلاش می نماید درگیر بوده و با تشکیل گروه کاری و پیگیری موضوع بازیافت کشتی ها درمرحله تدوین نهایی کنوانسیون بازیافت کشتی ها هستد و پیش بینی می شود سال آینده میلادی به تصویب نهایی برسد.

نتایج حاصله از کمیته ها و کارگروههای تشکیل شده عبارت اند از:

  • لزوم اعمال مدیریت ایمنی از طریق آئین نامه بین المللی مدیریت ایمنی
  • شناسایی ابزار لازم برای تجزیه و تحلیل و توجه به عوامل انسانی در فرآیند وضع مقررات
  • توجه به مسائل مرتبط با خستگی مفرط
  • تدوین اصول و اهداف سازمان دریانوردی
  • طبقه بندی واژه های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل ها
  • بازنگری مطالعات مربوط به عملیات و مدیریت کشتی ها

افراد درگیر با کنوانسیون

  • کارگران و مدیران یاردهای بازیافت
  • بازرسان یاردهای بازیافت
  • مسئولان محیط زیست کشورهای دارای یارد بازیافت
  • کارکنان کشتی
  • بازرسان و ممیزین کشور صاحب پرچم
  • بازرسان و ممیزین موسسات رده بندی
  • مقامات بندری و بازرسان محلی
  • طراحان و بخری از پرسنل کشتی سازی و یاردهای تعمیراتی
  • متخصصان، محققان و اساتید موسسلت آموزشی
  • مالکان و کارکنان شرکت ها و کشتی ها
  • برخی مقامات قضایی و حقوقدانان

کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی سازمان بین المللی دریانوردی

این کمیته متشکل از نمایندگان موسسه ها و آزمایشگاههای مرتبط با محیط زیست،سم شناسان، زیست شناسان، متخصصان ایمنی، بهداشت شغلی و مدریت ریسک،تحلیلگران اقتصادی، دست اندرکاران کشتیرانی بین المللی و سایر محققان  می باشد  و کار بررسی دستور العملها، و تدوین مباحث زیست محیطی کنوانسیون را برعهده دارد.

طرح مدیریت یاردهای بازیافت بعنوان یکی از الزامات کنوانسیون، کلیه معضلات مرتبط با افراد و پرسنل را لحاظ نموده و توسط مراجع ذیصلاح هر کشور که یارد مربوطه تحت حاکمیت آنست، مورد تأیید و بازرسی قرار می گیرد و به منظور حضور اطمینان از ایمنی و اجتناب از به مخاطره انداختن محیط زیست تمهیداتی در کنوانسیون در نظر گرفته شده است

لزوم تدوین و تصویب طرح های مدیریتی یاردهای بازیافت کشتی  از جمله موضوعاتی است که طرح های مدیریت و رویه ها و فناوری هایی را به منظور حفظ سلامتی کارگران و کاهش اثرات مخربر محیط زیست تعریف و اجرا می نماید.

پس از تصویب و اجرایی شدن کنوانسیون در حال تدوین بازیافت کشتی ها از تردد کشتی هایی که با مفاد کنوانسیون منطبق نگردیده و اصطلاحا گذرنامه سبز به همراه نداشته باشند ممانعت خواهد شد.

پیش بینی میشود  محتوای گذرنامه سبز شامل دستور العمل هایی باشد که لیستی از تمامی مواد پرخطر برای سلامتی انسان یا محیط زیست  باشد که  در ساختار کشتی هایی که با زندگی کارگران کشتی و محیط زیست در ارتباط است را در برگیرد. ارائه گزارشات لازم در مرجه تولید اسکله کشتی و ساخت آن و انتقال شناور و همچنین تغییرات احتمالی در تجهیزات و طراحی هنگام تحویل نهایی به مالک کشتی ضروری است

Safety standards           استانداردهای ایمنی

Pollution Prevention جلوگیری از آلودگی       

Security Requirements الزامات ایمنی        

Shipyard کشتی سازی                                       

متن نهایی وبلاگ محیط زیست جهانی

ترجمه از سایت سازمان بین المللی دریانوردی

برگرفته از مقاله کاپیتان امیرسامان ترابی زاده- پیام دریا شماره 169

نوشته شده در جمعه 5 مهر‌ماه سال 1387ساعت 11:12 توسط نرگس نظرات (18)


Design By : Pichak