محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

احتمال وقوع توفانهای هاریکین

بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشمندان، پدیده گرم شدن آب دریاها از اواسط دهه ‪ ۹۰‬وقوع توفانهای هاریکین را در جهان ‪ ۴۰‬درصد افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این مقاله منتشر شده بعنوان نخستین مطالعه‌ای  که تاثیر افزایش دمای آب دریاها را در افزایش وقوع توفانها مورد بررسی قرار داده است، به دانشمندان در درک تاثیرات ناشی از گرم شدن هوای جهان کمک بزرگی می‌کند.

وقوع هاریکین -- اصطلاحی که به گردبادهای شدید گفته می‌شود که در اقیانوس اطلس شکل می‌گیرد و آمریکای مرکزی، حوزه کارائیب و جنوب آمریکا را تهدید می‌کند-- دلایل مختلفی دارد.

یکی از دلایل گرما و رطوبت زیاد ناشی از گرم شدن آب دریاها تا حد ‪ ۲۷‬درجه سانتیگراد است.  علت دیگر زاویه باد است. زوایه باد نشان می‌دهد که آیا توفانی که تازه شکل گرفته است به هاریکین تبدیل خواهد شد یا آنکه تجزیه می‌شود.
در این مطالعه دیده شد طی نیم قرن اخیر بطور متوسط هر سال حدود شش هاریکین به وقوع پیوسته است که تقریبا نیمی از آنها هاریکین‌های شدید بودند. اما این میانگین برای ‪ ۱۰‬سال از سال ‪ ۱۹۹۶‬تا ‪ ،۲۰۰۵‬به حدود هشت هاریکین در سال افزایش می‌یابد که حدود چهار هاریکین از آنها از نوع شدید بودند. وقوع توفانهای هاریکین در آمریکا نیز بیشتر شده است بطوری که از نظر آماری هر سه سال یا بیشتر یک توفان اضافی به وقوع می‌پیوندد.
محققان پس از بررسی نقش باد در پیدایش و شکل‌گیری هاریکین نتیجه گرفتند افزایش نیم درجه سانتیگرادی در دمای هوا وقوع هاریکین‌ها را ‪۴۰‬ درصد افزایش داده است. 
این یافته‌ها می‌توانند به محققانی که سعی می‌کنند از طریق شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای تاثیر گرم شدن هوای زمین را بر وقوع هاریکین‌ها دریابند، کمک بزرگی می‌کند.

نظرات 7 + ارسال نظر
علامه جمعه 12 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:06 http://enviro-economics.blogfa.com

سلام
در حاشیه مرگ دلفینها، یه نظرخواهی اینترنتی برای برآورد ارزش اقتصادی دلفینها روی وبلاگمون گذاشتیم. خوشحال می شیم یه سر به ما بزنین. به دوستان هم بگین که شرکت کنن.

ممنون

زئوس شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:51

سلام خوشحالم که بالاخره به روز کردید
اما به این سرعت !!! اگه سه تا مطلب رو با فاصله بدین به نظرتون خوب نیست؟؟؟

سلام.. حتما خوبه ... اما چون ترسیدم اخبار مربوطه سوخت بره،‌ترجیح دادم از هر سه استفاده کنم

زئوس شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 09:10

مطالعات گسترده ای که از سوی سازمان جهانی دریانوردی IMO برای تقویت بازنگری برنامه ریزی شده ی قوانین مربوط به آلایندگی هوا توسط کشتی ها به اجرا گذاشته شده بود، با موفقیت به پایان رسید. یک گروه غیر رسمی علمی از کارشناسان دولتی/صنعتی در جولای 2007 از سوی دبیرکل IMO آقای میتروپولوس تعیین گردیده و مورد تایید کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) قرارگرفته بودند، مسئولیت اجرای این ماموریت را بعهده داشتند

چه خبر خوبی، کاش در مورد این گروه و فعالیتهای آنها درمورد آلاینده های هوای کشتیها اطلاعات بیشتری در اختیارم میگذاشتید.

زئوس شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:19

سابقه مرحوم دکتر اسدی :
دکتر هرمز اسدی، استاد دانشکده محیط زیست، متولد 1326 در ایل «پاپی» لر و بختیاری بود. او در دانشکده «مینوسوتا» آمریکا، زیست‌شناسی حیات‌وحش و مدیریت پارک‌ها و تفریحات طبیعی و در دانشکده «گوتنبرگ» آلمان، در مقطع دکتری، اکولوژی حیات وحش خواند.
او در طول حیات خود سمت‌ها و مسئولیت‌های متعددی در زمینه حفظ حیات وحش در ایران و دیگر کشورها داشت. از جمله: مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان در سال 61، به عنوان عضو و مشاور صندوق جهانی حیات وحش، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، موسسه کنترل معاملات بر روی گونه‌های جانوری و گیاهی (ترافیک) و... او برای دولت ایالتی کوئینزلند در استرالیا، دولت فدرال هند در پروژه ببر بنگال نیز کار کرد. همین طور دکتر اسدی، زمانی مشاور حیات‌وحش ولیعهد و وزیر دفاع دوبی و... بود. دکتر اسدی در زمینه حفظ و نگهداری حیات وحش، معاملات قاچاق حیوانات و حیوانات خانگی تخصص داشت.

علامه شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 19:49

سلام
از همکاریتون صمیمانه ممنون. اگه یه جوری به دوستان دیگه هم خبر می دادین که شرکت کنن که خیلی خوشحال می شدیم. اما در هر صورت ممنون و متشکر.

زئوس دوشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 19:45

سلام ببخشید
میخواستم یه سایت در رابطه با تاثیر زباله های بیمارستانی روی محیط زیست برام بزارین رو وبلاگ
ممنون

نرگس صفار دوشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 21:53

سلام... دوست عزیز،‌به روی چشم... یه سایت خوب توی همین قسمت نظر دهی به شما معرفی خواهم کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد