خودروسازان و سبزشویی - محیط زیست جهانی
X
تبلیغات
نماشا
رایتل

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

پولشویی کلمه ای  است که در سالهای اخیر بسیار در مباحث اقتصادی از اون شنیده ایم و با آسیبهایی که به اقتصاد کشورها وارد میکند آشنا هستیم، اما واژه سبزشویی کلمه ایست که به احتمال زیاد سالها طول خواهد کشید تا در جامعه محیط زیستی کشورهای درحال توسعه منجمله ایران جا بیفتد و به نوعی جلوی این شستشوی سبز گرفته شود. در جوامع در حال توسعه و یا در گذر اقتصادی ، محیط زیست همیشه قربانی پیشرفت اقتصادی و صنعتی خواهد بود .

از آنجاییکه هر روز بر تعداد متقاضیان خودروهای سبز یا بعبارتی خودروهایی که آلایندگی محیطی کمتری دارند، افزوده می شود به همان اندازه نیز اشتیاق خودروسازان برای طراحی و تولید این نوع خودروها و دردست گرفتن این بخش از بازار بیشتر می شود، از این رو این کمپانی ها سعی می کنند برای مورد توجه قراگرفتن محصولات جدید خود آنها را در اصطلاح، سبزتر از آنجه که هست معرفی کنند. در این میان  برخی خودروسازان باارائه اطلاعات غلط و اغراق آمیز و یا مخفی ساختن برخی ویژگیهای اتومبیل تولیدی خود، آن را پاکتر از آنچه هست ، نشان میدهند. این عمل در اصطلاح سبزشویی (Green Washing) نامیده شده است. البته خودروسازان تنها کمپانی هایی نیستند که گاهی به سبزشویی می پردازند بلکه در هرصنعتی که به نوعی با کاهش  آلودگی محیطی در ارتباط است میتوان نمونه هایی از سبزشویی را یافت. با بالا رفتن قیمت سوخت، مردم به دنبال اتومبیلهای کم مصرف و پاک هستند تا هم آلودگی برای محیط زیست خود نداشته باشند و هم از نظر اقتصادی با مشکل مواجه نشوند.  

                                              

سبزشویی خودروهای هیبریدی .............Hybrid Cars and Green Washing

بسیاری از مردم به این حقیقت دست یافته اند که خودروها، تأثیر منفی در محیط می گذارند، از این رو است که هر روز افراد بیشتری در صورت امکان به سمت خودروهای هیبریدی گرایش پیدا می کنند. خودروهای هیبریدی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی کوچک بهره می برند. موتور الکتریکی این امکان را برای موتور بنزینی فراهم می آورد که در هنگام حرکت در سرعتهای پایین و یا توقف،  خاموش شود که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده و میزان آلایندگی را کاهش می دهد. حتی در راستای تبلیغات انتخاباتی، باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، رفع نیاز آمریکا به نفت خارجی و احیاء صنعت داخلی اتومبیل سازی ، کمک به تجهیز کمپانیهای سازنده خودروهای هیبریدی را وعده  داده است .هرچند که اغلب تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی تمایل به کاهش آلایندگی در محصولشان را دارند اما برخی کمپانی ها دست به سبزشویی در ارتباط با خودروی هیبریدی دارند.

البته خودروهای هیبریدی دارای معایبی چون کارآیی کمتر نسبت به دیگر خودروهاست، قطعات الکتریکی موجود در یک خوردوی هیبریدی شامل موتور و باترهای های اضاقی می توانند چندین کیلو آن را سنگین تر کنند این یعنی اگر یک موتور بنزنی به درستی با موتور الکتریکی تنظیم نشود در خودروری هییبریدی کارایی کمتری خواهد داشت، چرا که باید وزن بیشتری را به حرکت درآورد. در این خودروها مقداری صرفه جویی در سوخت و کاهش آلایندگی نسبت به نمونه های بنزینی یا گازووئیلی مشاهده میشود ولی میزان مصرف سوختشان هنوز هم مناسب نیست.

یکی از آسیبهای مخفی خودروهای هیبریدی، باتریهای آنهاست. در حالی که توانایی حرکت با استفاده از نیروی باتریها چیزی است که این خودروها را کم آلاینده ساخته ولی باید توجه داشت که برخی از باتریهای به کاررفته در آنها سمی بوده و برای محیط زندگیمان مضر هستند و تا مدتها در محیط باقی می مانند. و این ویژگی منفی خودرهای هیبریدی بعلت سبزشویی خودروسازان، کمتر به گوش مصرل کنندگان می رسد و به این ترتیب مصرف کنندگان به انجام عملی مخالف با نیت خود دست می زنند و تعداد باتریهای سمی تولیدی را افزایش دهند.

درحال حاضر خریداران خودرو به آرامی با سبزشویی خودروسازان آشنا شده و وقتی با حقیقت روبه رو شوند، می توان صنایع را مجبور به تغییر رویه خود کنند و این همان چیزی است که راجع به باتری خودروهای هیبریدی در حال اتفاق است ، درحالی که باتری اغلب خودروهای هیبریدی سمی اند طوری طراحی شده اند که تا آخرین لحظه عمر خودرو نیازی به تعویض آنها نیست. حتی برخی از خودروسازان مانند تویوتا حتی برای هر باتری برگردانده شده 200 دلار هم پرداخت می کنند. دراین راستا خودروسازان هیبریدی دستورالعملی را برای استفاده از باتریهای مناسب این خودروها منتشر کرده اند  

                               

اگر علاقه مند به حفظ میراث مشترک خود هستید و تمایل به استفاده از این خودروها به منظور کاهش آلودگی دارید بهتر است میزان آلایندگی محصول را با دیگر هیبریدی ها و خودروهای معمولی مقایسه نموده و تنها به آمار و ارقام کمپانی سازنده بسنده نکنید.

در این پست علاوه بر ترجمه مطالبی از سایت خودروهای هیبریدی به آدرس :www.hybridcars.com، از مقاله آقای امیر نادرپور – شماره 51 ماهنامه نوآور ، استفاده شده است، که صمیمانه برای ایشان آرزوی موفقیت می نمایم.

نوشته شده در جمعه 17 آبان‌ماه سال 1387ساعت 14:50 توسط نرگس نظرات (17)


Design By : Pichak