محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

تهدید خلیج مکزیک توسط اتانول تولید شده از ذرت

نتایج تحقیقات نشان می دهد،‌ افزایش تولید اتانول از ذرت در آمریکا می‌تواند فاجعه زیست محیطی برای گونه‌های دریایی در خلیج مکزیک ببار آورد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ونکوور، سیمون دونر جغرافی دان دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید؛ افزایش تولید ذرت، منطقه مرده خلیج مکزیک را که افزایش می‌دهد. منطقه مرده منطقه‌ای است که امکان بقای موجودات زنده در آن به علت میزان کم اکسیژن ناممکن است.

بیشتر موجودات بدون اکسیژن کافی قادر به ادامه حیات نیستند. سرنوشت احتمالی تمام جاندارانی که در بستر دریا ساکن هستند و قادر به حرکت نیستند مرگ است، اما ماهیهایی که مهاجرت میکنند،‌ بقای بیشتری دارند.

دونر و کریس کوچاریک از دانشگاه ویسکانسین با استفاده از الگوهای رایانه‌ای به این نتیجه رسیده اند که،  کشت ذرت کافی برای تامین سوخت زیستی مندرج در اهداف تعیین شده تا سال ۲۰۲۲، موجب افزایش ۱۰تا ۳۴برابری آلودگی نیتروژن در رودخانه‌های می‌سی سی پی و آچاافالایا می‌شود که به خلیج مکزیک می‌ریزند.
وسعت این منطقه در خلیج مکزیک که اولین بار سه دهه پیش اندازه‌گیری شد درحال حاضر در تابستان‌ها به ۲۰هزار کیلومتر مربع می‌رسد. این خلیج را کشورهای مکزیک، کوبا و آمریکا احاطه کرده اند.

ادامه مطلب ...

سفر سبز

محمد تاجران، دوچرخه سوار سبزاندیش مشهدی و فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک ، که سابقه 16 ساله در ورزشهای کوهنوردی و دوچرخه سواری دارد، با هدف ترویج فرهنگ درختکاری  در سال 1384  تصمیم به سفر به دوردنیا با دوچرخه می گیرد. سفری که بدون پشتیبانی و حمایت مالی و حتی معنوی از سوی مروجان داخلی فرهنگ و مسئولین دولتی درحال انجام است.

 

  

 

به گفته وی، از مهمترین اهداف رکاب زنی دور دنیا ، جهانگردی و آشنایی با فرهنگهای ملل مختلف جهان، تلاش در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاشت نهال در شهرهای مسیر حرکت و همچنین معرفی جاذبه های گردشگری ایران می باشد. مسیر حرکت وی طی مرحله اول سفر، که 12 آذرماه سال 1385 از شهر مشهد آغازشده کشورهای پاکستان، هندوستان، بنگلادش، تایلند، کامبوج ویتنام، لائوس، نپال و مالزی بوده است. 10222کیلومتر، طی 295 روز، همراه با کاشت درخت در مراکز فرهنگی، دیدار با کودکان بی سرپرست و بیماران مبتلا به ایدز، ملاقات با مسئولان محیط زیست،  کارگاههای زیست محیطی برای کودکان و ... ماحصل این فعالیت فرهنگی ورزشی در اولین مرحله از سفر سبز محمد تاجران است. 

ادامه مطلب ...