محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

ارزش اقتصادی آبسنگها

چند وقتی است یکسری از مقالات و یا ترجمه هایی را که در خصوص محیط زیست و مسائل مرتبط با آن در دست دارم، در اختیار روزنامه یا مجله قرار می دهم تا به این ترتیب مقالاتی که متن طولانی تری دارند و مجال استفاده از آن فقط در وبلاگ فراهم نیست، برای علاقه مندان و متخصصان دردسترس تر باشد.  

    مقاله ای تحت عنوان" مرجان هایی که گردشگران را صید می کنند" آخرین نوشته اینجانب است که در صفحه 11 (لینک ) روزنامه ایران اجتماعی چاپ شده است.   

البته عنوان اصلی این مقاله "آبسنگهای مرجانی، ارزش اقتصادی و توسعه صنعت اکوتوریسم" است که بنا به سلیقه روزنامه، تیتر آن تغییر یافت.  

 

 

سالهاست که دیدن جزایر مرجانی و گذران اوقات فراغت در کنار این آبسنگها و سواحل زیبای آن ، فرصتی را پیش آورده که جوامع بومی نیز از ارزشهای اقتصادی و زیست محیطی این منابع ارزشمند بهره مند شوند. گردشگران، ارزش خاصی برای طبیعت و مواهب طبیعی قائل بوده و به منظور لذت بردن از زندگی دریایی به  مناطقی که بکر و حفاظت شده باشند سفر می کنند. این افراد که حدود 45 میلیون نفر در سال می باشند،  سالیانه 8.5 میلیون دلار هزینه تفریحی خود را صرف گذراندن تعطیلات در مناطق ساحلی دارای صخره های مرجانی می کنند. در همین راستا تقریبا 10.5 میلیون نفر افراد بومی که در امتداد این سواحل زندگی می کنند از مزایای حضور این گردشگران استفاده می کنند.  

ادامه مطلب ...