محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

راه اندازی و تولید بزرگترین نیروگاه خورشیدی برق جهان در استرالیا

 

در این پروژه ۲۵۰ مگا وات برق تولید خواهد شد که بودجه ساخت آن با حمایت مالی9 شرکت بزرگ همچون «ریـــو تینتو»، «بی اچ پی»، «ورلی پارسونز»، تامین میگردد.  تجهیزات سیستمها در مساحتی به وسعت یک کیلومتر مربع قرار خواهد گرفت و پیش بینی میشود که این سیستم برق پنجاه هزار منزل مسکونی را تامین کند و تا پایان سال ۲۰۱۱ به بهره برداری رسد.

گرمایش کره زمین و تغییرات شرایط آب و هوایی، از مهمترین عوامل راه اندازی این پروژه است و  این میزان بیشتر از حجم تولیدی بزرگترین نیروگاه فعلی خورشیدی در آمریکا میباشد.

در این روش از سیستم «فتوولتاییک / Photovoltaic » که عموما تجهیزاتی جامد و بی حرکت هستند استفاده خواهد شد. سیستم های گرمایی خورشیدی که از نور متمرکز شده خورشید برای گرم کردن مایعی که بخار آن یک توربین را به حرکت در می آورد، استفاده می کند.

استفاده از پنل های «فتوولتاییک» در کشورهای پیشرفته به سرعت روبه گسترش است. استفاده از انرژی خورشیدی که یکی از اشکال انرژی موسوم به " سبز " است از سوی طرفداران محیط زیست پشتیبانی می شود. علت این استقبال را باید در ویژگیهای انرژی خورشیدی همچون، تمیز بودن این انرژی و عدم آسیب رسانی به محیط زیست گفت. همچنین بدلیل عدم وجود قسمت های متحرک، نگهداری و اتوماسیون آن آسان است و ظرفیت آن را متناسب با نیاز می توان طراحی کرد.

                                   

بخش اصلی یک سیستم فتوولتاییک، پنل فتوولتاییک می باشد. پنل های فتوولتاییک که درمعرض خورشید قرار می گیرند، متشکل از سلولهای فتوولتاییک هستند. این سلول ها از مواد نیمه هادی سیلیکونی ساخته شده اند و بصورت پنل هایی به روی بام خانه ها نصب میگردند. ضمن اینکه سیستم فتوولتاییک شامل تجهیزاتی ازجمله مبدل هایی برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب می باشد.

ادامه مطلب ...

گیاهان تولید کننده انرژی، تأمین کننده سوخت آینده

در سالهای اخیر از گیاهان پرانرژی مانند محصولات زراعی،  نخل و جلبک که معمولا دارای پتانسیل تولید سوخت زیستی هستند،  برای تولید اتانول و سوخت های زیستی استفاده می شود. دامنه این محصولات از محصولات سنتی نظیر ذرت، جو، سویا و محصولات ویژه نواحی استوایی و نیمه استوایی، نیشکر، جاتروفا، کافیا، و حتی برخی از گیاهان نامتعارف نظیر جلبک متغیر است و مناطق مختلف جهان دارای منابع انرژی ارگانیک تجدیدپذیر متفاوتی هستند.

سرپرست باغ ملی گیاه شناسی آمریکا معتقد است که ریشه و یا ساقه  می تواند به عنوان سلولز برای مقواهای کاغذی و یا اتانول" و یا به عنوان سویای خوراکی استفاده شود. "طول آنها به 1.8 متر رسیده و بازده محصولشان بسیار زیاد است.  تولید سوخت دیزل مصنوعی "بسیار پاک" ساخته شده از منابع زیست توده نظیر چوب و یا نوعی علف و نهایتاً، تولید الکتریسیته ، از مزایای این طرح می باشد.

دانشمندا ن معتقدند که باقی مانده محصولات بسیار معمولی که شما نمی توانید هزینه زیادی برای جابجایی آنها در مسیرهای طولانی بپردازید و انتقال آنها مقرون به صرفه نیست، می تواند به جای سوزاندن ،  در همان محل از آن برای تولید انرژی مود نیاز خود و یا دیگر سوخت ها استفاده کرد، هدف کاهش هزینه چنین واحد های انرژی و ایجاد فرصتی برای مستقل کردن مزارع از نظر انرژی است.

ادامه مطلب ...

تولید پاکتر

در نتیجه استخراج غیر پایدار منابع طبیعی در تمام جهان، امروز بشر با مشکلاتی از قبیل گرم شدن هوا، سوراخ شدن لایه اوزن، ... مواجه است. راه کارهایی که صنعت در سالهای متمادی دنبال می کرد بر کاهش آثار زیست محیطی و در اکثر موارد هم بر درمان متمرکز بوده است که جبران این خسارت ها به هزینه هنگفتی نیازمند است، که در نتیجه محیط زیست مترادف با هزینه و کاهش قدرت رقابت پذیری معنا شده است. بر اساس باورها و اندیشه تولید پاکتر، محیط زیست یک هزینه نیست، بلکه یک منبع موثر و بهره ور است.                            

 از منظر Clean Product محیط زیست یک منبع ذخائر اقتصادی است که قوانین حاکم بر آن به طور خودکار خطرات انسانی و زیست محیطی را کاهش می دهد. مدل سرآمدی تولیدپاکتر نه تنها در سازگاری سازمان با تولید ، بلکه در جاری سازی نظام مند آن به سازمان کمک می نماید.

تعهد رهبری و مدیریت، انگیزش کارکنان، پیشگیری از آلودگی، بازیافت، استفاده مجدد، بهبود، راندمان انرژی، پایداری اقتصادی، مسئولیت اجتماعی و بهبود مستمر سیستم از طریق کسب دانش و تسهیم آن برای افزایش یادگیری سازمانی، همگی از جمله مفاهیم بنیادین مدل سرآمدی تولید پاکتر است.

تجربه عملی تولید پاکتر در جهان

مثال: پروژه کنترل نوری کارخانه نوشابه سازی Coca در کشور استرالیا

ادامه مطلب ...