محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

نقش جوامع بومی و مدنی در پیشبرد اهداف توسعه هزاره

دستور کار 21،  اجلاس زمین (Rio Summit)

به منظور مقابله با آثار جانبی توسعه صنعتی بر محیط زیست و بهره برداری گسترده انسان از منابع طبیعی، کنفرانس جهانی محیط زیست و توسعه در سال 1992 با نام اجلاس زمین در ریودوژانیرو برزیل، برگزار گردید که تدوین و انتشار برنامه قرن بیست و یکم توسعه و محیط زیست جهان تحت عنوان" دستور کار 21" حاصل آن گردید.   

                                       

در مقدمه فصل اول دستور کار 21 آمده است : " بشریت در لحظه حساسی از تاریخ قرار دارد، نابرابری بین کشورهای مختلف و درون هر کشور ، به سوی جاودانه شدن در حرکت است. فقر و گرسنگی ، فقدان بهداشت و بی سوادی رو به وخامت گذاشته و اکوسیستم هایی که حیات ما به آنها متکی است ، پیوسته رو به زوال است . ادغام مسائل توسعه با مسائل زیست محیطی و توجه بیشتر به این دو موجب می شود نیازهای اساسی همه افراد بشر تامین گردد و سطح زندگی آنها ارتقا یابد، اکوسیستم ها بهتر حفظ و اداره شده و آینده ای بی خطرتر و سعادتمندتر در انتظار جهانیان باشد. هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی به این مهم دست یابد مگرهمراه با هم و در مشارکتی جهانی برای توسعه پایدار."

در این راستا، دست اندرکاران توسعه به شکست برنامه ریزی متمرکز پی برده و تشخیص داده اند که جوامع محلی در ساماندهی امور و استفاده مناسب از منابعی که در اختیارشان  می باشد ، ظرفیت بالایی دارند . امروزه در برنامه ریزی های توسعه ، دولتها بستر بیشتری برای بخش خصوصی و نیروهای محلی ایجاد و آنها را تشویق و ترغیب می کنند. از آنجا که، یک سیستم برنامه ریزی و تصمیم گیری متمرکز، نمی تواند از دانش و تجربه مقامات محلی ، که به واسطه حضورشان در محل ، فرصت ارتباط بیشتر با جامعه و مشکلات را دارا می باشند، بهره گیرد بی شک استفاده از منابع انسانی بومی کمک و فرصت بزرگی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار خواهد بود.

مشارکت مردمی : به معنای حضور آگاهانه و آزادانه مردم و دخالت مستقیم در سرنوشت خود، برآوردن نیازها ، ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود و اثرگذاری در تصمیم گیریها می باشد که در نهایت منجر به افزایش خودباوری ، رضایت اجتماعی ، ایجاد حس تعهد در اجرای امور ، کاهش تصدی دولت در امور ، به کارگیری خرد جمعی ، نوآوری در نگرش های سنتی ، در نظر گرفتن منافع جمعی ، هویت بخشی به جامعه ، افزایش خلاقیت  و حداکثر استفاده از پتانسیل ها و توانمندیهای جامعه در انجام امور می گردد.

در فصل بیست و ششم دستور کار 21 تحت عنوان " تشخیص و تقویت نقش مردم بومی و اجتماعات ایشان " در بخش " اصول اقدام " آمده است : مردم بومی وجوامع آنها، رابطه دیرین با سرزمین خویش داشته و عموماً، ساکنان اصلی این سرزمین ها هستند. تا امروز توان مشارکت ایشان در فعالیت های مربوط به توسعه پایدار در سرزمینشان به سبب عواملی که ماهیت اقتصادی ، اجتماعی و تاریخی داشته محدود بوده است . لذا برای اجرای برنامه های مناسب محیط زیست و توسعه پایدار باید نقش مردم بومی و اجتماعات ایشان پذیرفته و تشویق گردد.

مدیریت مشارکتی (همگردانی)و توانمندسازی جوامع بومی :

-        تقویت تصمیم گیری، برنامه ریزی و مکانیزم اجرایی مشارکتی از طریق توانمند سازی جوامع محلی

-        ایجاد ساختارهای تعاملی مشارکتی برای اتصال موسسات محلی به ساختارهای        برنامه ریزی و تصمیم گیری

-        ایجاد شبکه مشارکتی دست اندرکاران ملی ، محلی و همچنین شبکه مجازی

-        پایه گذاری سیستم های اطلاعاتی مردم محور برای بررسی و پایش تغییرات

-        تسهیل حضور رهبران جوامع محلی در ساختارهای تصمیم گیری و برنامه ریزی

اهداف توسعه هزاره(Millennium Development Goals “MDGs”)

پس از اجلاس زمین و اعلام دستور کار توسعه ای جهان، در سپتامبر سال 2000 مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه ای بیانیه سازمان ملل متحد درباره هزاره سوم را به تصویب رساند . بیانیه هزاره با تعیین هشت هدف راه توسعه پایدار اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی را نشان می دهد :

-        هدف 1 : از میان بردن فقر و گرسنگی شدید

-        هدف 2 : دستیابی به آموزش ابتدایی در همه جهان

-        هدف 3 : توسعه برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان

-        هدف 4 : کاهش مرگ کودکان

-        هدف 5 : بهبود بهداشت مادران

-        هدف 6 : مبارزه با بیماری ایدز و ویروس مولد آن

-        هدف 7 : تضمین پایداری محیط زیست

-        هدف 8 : ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه

بیانیه هزاره روشنگر مسئولیت ها و نقش های منفرد و مشترک بازیگران توسعه یعنی دولت ها ، سازمانهای بین المللی ، شهروندان ، سازمان های اجتماعی و بخش خصوصی است .

برای هریک از این اهداف آماج زمانی در نظر گرفته شده و سال 2015 زمان تعیین شده برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره است . از جمله آماج زمانی هدف هفتم یعنی ، تضمین پایداری زیست محیطی، میتوان از تلفیق اصول توسعه پایدار در سیاست ها و برنامه های کشور و معکوس کردن روند اتلاف منابع زیست محیطی نام برد.  

ضرورت مشارکت مردم برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار

مردم بیش از دولت، مشکلات واقعی را درک می کنند ، اولویت برنامه ها را شناخته و راه حل های بهتری ارائه می دهند. با دخالت دادن مردم در تصمیم گیریها ، جامعه با تعهد بیشتری در کارها دخالت می نماید. توسعه کشور در گرو حس مسئولیت اجتماعی است و می توان رفتار مردم را به منظور توسعه کشور جهت داد و بدین ترتیب موضوع توسعه امری موقتی تلقی نمی گردد و جزئی از زندگی مردم محلی می شود. از دوگانگی راه حل های توسعه و توان موجود در اجتماع محلی جلوگیری می گردد و چون مردم به دارایی های محلی متکی می شوند ، سطح انتظاراتشان به دلیل درک محدودیت ها در حد معقولی باقی می ماند.

اجلاس زمین در سال 2012 (Rio+20 Summit)

  

         

اجلاس سال 2012 پس از بیست سال که از اجلاس زمین خواهد گذشت به منظور بررسی رسیدن به اهداف توسعه هزاره و چالشهای نوظهور زیست محیطی  در این بیست سال،مانند اقتصاد سبز، در ریودوژانیروی برزیل برگزار خواهد شد.

 

نظرات 9 + ارسال نظر
جواد پنج‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 13:58 http://www.allthings73.blogsky.com

سلام.من جوادم
راستش را بخوای
الان بخاطر انجام کار نتوانستم وبلاگ شما را بخوانم
اما تا دیدم درمورد محیط زیست است امدم
و میخواهم به شما بگم میتوانیم تبادل لینک کنیم
ممنون میشم
درضمن حداقل یه سر بزن بزن
و ادرس رو برام بزار
چون من به وبت احتیاج زیادی دارم
البته با خودتون هم کار دارم
درمورد الودگی هوا
ممنون
اگر میتونید کمکم کنید

سلام
از آشنایی با شما خوشوقتم آقا جواد
معلومه که الان خیلی بیزی هستی و تند تند نوشتی
درزمینه محیط زیست درخدمتم

wizard پنج‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 17:55 http://www.allthings73.blogsky.com

سلام
خیلی ممنون
ببینید
من در ابادان زندگی میکنم
یک مسابقه است به نام الودگی هوا
میخواستم کمکم کنید ببینم بغیر از پالایشگاه ها,ماشین ها دیگر چه چیز هایی هستند
راستی.کل سه سوال این است.الودگی هوا چیست.راه های پیش گیری.{البته مخصوص شهر ابادان}{یعنی به شهر های دیگر کاری نداشته باشیم.درمورد ابادان بگیم}
حالا یه سوال.البته شاید یکم مسخره بیاد ولی برای اطمینان میگم
تو ابادان فاضلاب جوب هارا میریزند تو کوچه
اون هم باعث الودگی هوا میشود
ممنون
و توروخدا یجور کمکم کنید که دانش اموز برتر بشم
البته برای راحتی شما
اگر میخواهید
من به شما میگویم تا حالا چه چیز هایی جمع کردم
ممنون
ممنون
ممنون
راستی
این عکس خودتان است
یعنی شما خارج رفتید؟
کدوم کشور؟
البته اگه عکس خودتون است

سلام
امان ا ز تو آقا جواد با این مدل کامنت گذاشتنت
دانش آموز خوب، شما توی آبادان زندگی می کنی، یکی دیگه توی یک شهر دیگه باید دنبال آلودگیهای شهرت بگرده؟؟؟
تازه، دانش آموز برتر هم بشی!!!

شوخی کردم بد نیست یک سر به سایت سازمان محیط زیست بزنی www.environment.ir
دفتر بررسی آلودگی هوا
اگر موضوعاتی که گفتی جمع آوری کردی برام ایمیل کنی، بهتر متوجه میشم که چند مورد رو ننوشتی بفرست به ایمیلمparsnarsis@yahoo.com
بزرگترین آلودگی هوای شهر آبادان همان پالایشگاه زیباست و خیلی خوب میتونی روی این موضوع مانور بدی و مسأله رو باز کنی
درمورد فاضلاب شهری نمیشه از اثر مستقیم بر هوا صحبت کرد
منتظر ایمیلت هستم دانش آموز ساعی (البته با کمک دیگران )

سه سبد سیب سبز جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 14:29 http://www.3sss.blogfa.com

@...............@..........@............@@@@@.........@ @@..........@@......@.....@......@.........@......@.....@ @.@........@.@....@.........@....@.........@....@.........@ @..@......@..@....@@@@@......@@@@@....@@@@@ @...@....@...@....@.........@...............@....@.........@ @....@..@....@....@.........@...............@....@.........@ @.....@@.....@....@.........@...............@....@.........@ @......@.......@....@.........@................@....@.........@
زود بیا پیشم

سلام سیب سبز
حتما ، میام

wizard.legend73 جمعه 5 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:13 http://www.allthings73.blogsky.com

سلام
براتون گزاشتم
رسید خبرم کنید
اگه بد بود نخندی ها

سلام
ممنون
دریافت شد
مطالعه میکنم زود جوابش رو برات می فرستم

خاطرات یک آتش نشان سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 00:10 http://www.firemanney.blogsky.com

سلام
خسته نباشینپتو فیس بوک منتظرتونم
آبتین

سلام
چه جالب، شما بودی !!! من که نشناختم ، دیلیتش کردم

صهبا سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 00:50 http://www.sahba44.blogfa.com

سلام نارسیس عزیزم
میبینم که دوستان جدیدی پیدا کردین. البته جا داره که من هم تلافی کنم از جهت غیرتی شدن .....
ولی اشکالی نداره دانش آموزان را کمک کنید ما اجازه میدیم

سلام صهبا جونم
وقتی دوستت رو تحویل نگیری، آخر عاقبتش این میشه دیگه
همه که مثل من نیستند که روزی چهاربار به وبلاگ دوستش سربزنه
بابت بقیه دوستان اصلا نگران نباش هر گلی یه بویی داره

سید وحید چهارشنبه 10 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 12:35

سلام همیشه هر وقت حرف از طبیعت و محیط زیباش به میون میاد بی اختیار یاد این شعر می افتم از ژست زیباتون استفاده کردیم
********
تو به من خندیدی و نمی دانستی

من به چه دلهره از باغچه همسایه سیب را دزدیدم

باغبان از پی من تند دوید

سیب را دست تو دید

غضب آلود به من کرد نگاه

سیب دندان زده از دست تو افتاد به خاک

و تو رفتی و هنوز،

سالهاست که در گوش من آرام آرام

خش خش گام تو تکرار کنان می دهد آزارم

و من اندیشه کنان غرق در این پندارم

که چرا باغچه کوچک ما سیب نداشت

سلام
متشکرم سید وحید

و چه زیبا فروغ فرخزاد در پاسخ حمید مصدق گفت:

من به تو خندیدم
چون که می دانستم
تو به چه دلهره از باغچه همسایه سیب را دزدیدی
پدرم از پی تو تند دوید
و نمی دانستی باغبان باغچه همسایه
پدر پیر من است
من به تو خندیدم
تا که با خنده تو پاسخ عشق تو را خالصانه بدهم
بغض چشمان تو لیک لرزه انداخت به دستان من و
سیب دندان زده از دست من افتاد به خاک
دل من گفت: برو
چون نمی خواست به خاطر بسپارد گریه تلخ تو را ...
و من رفتم و هنوز سالهاست که در ذهن من آرام آرام
حیرت و بغض تو تکرار کنان
می دهد آزارم
و من اندیشه کنان غرق در این پندارم
که چه می شد اگر باغچه خانه ما سیب نداشت

پیران پنج‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 13:36 http://piran89.blogfa.com

سلام نرگس
ای کاش بقیه مانند شما دوستدار محیط زیست بودن
خود شما بهتر می دونین که چند روز است میراث ملی ما (جنگلهای شمال در آتش بیرحم می سوزن وهیچ کاری انجام نمی گیرد تورا خدا شما شاید بیشتر از بقیه ارزش این جنگلها را می دوننین
کاری بکنین
به فکر جنگلهای دلسوخته باشین
و شما که نمی خواهین سرسبزی شمال به کویری بی آب وعلف تبدیل بشه

سلام بر جوان قشقایی


جنگلهای شمال، به احتمال زیاد در آتش خودخواهی برخی از افراد که آتش اولیه را شعله ور کردند، اینچنان می سوزند
فکر اینکه شمال سرسبز تبدیل به کویر شود نیز دردناک است، مطمئنم تمامی دوستداران محیط زیست (اعم از مردم بومی گلستان، محیط بانان محیط زیست، جنگلداران منابع طبیعی، تشکلهای مردمی سایر نقاط) تمام تلاششان را با همین امکانات کم ، بکار بسته اند که این آتش فروکشد، متاسفانه وسعت این حادثه خیلی گسترده است.
تا آنجا که خودم مطلع هستم محیط بانان جنگلهای گلستان به شدت مشغول اطفاء حریق هستند
امیدوارم خداوند هم کمکشان کند

مهدی محرری سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 15:57

واقعا خسته نباشید عرض می کنم.بسیار استفاده کردم از مطلبی که مربوط به دستور کار 21 بود.

متشکرم
خدا رو شکر که مطلب قابل استفاده برای شما بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد