محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

حمایت مالی انوشه انصاری،‌نخستین فضانورد ایرانی از یک برنامه علمی

آیرین شیوایی، دانشجوی ایرانی که در قالب یک برنامه علمی دوهفته‌ای به همراه گروهی از محققان و دانشجویان از کشورهای مختلف به سرزمین‌های یخ‌زده قطب جنوب سفر کرده بود ، بامداد چهارشنبه به تهران بازگشت.
شیوایی بامداد دوشنبه 
۳ دی ۱۳۸۶، تهران را به مقصد پاریس ترک کرد و پس از آن به بوینوس آیرس آرژانتین رفته تا با پیوستن به گروه بین‌المللی در برنامه دانشجویان بر روی یخ سفرش را به سوی جنوبگان آغاز کند. برنامه «دانشجویان بر روی یخ» ، برنامه‌ای آموزشی برای شناخت شمالگان و جنوبگان و افزایش آگاهی عمومی درباره این منطقه و جلب توجه جهانیان به موضوع «گرمایش زمین» است.در سفر امسال این گروه به جنوبگان، ۶۴ دانش‌آموز و دانشجو به همراه ۲۵ دانشمند، کارشناس و راهنما از سراسر جهان شرکت داشتند و انوشه انصاری، نخستین فضانورد ایرانی، حمایت مالی از حضور یک دانشجو از ایران در این سفر را برعهده گرفته بود. آیرین شیوایی، دانشجوی فیزیک دانشگاه تهران که برای این سفر انتخاب شده بود، همچنین شاغل در تحریریه ماهنامه نجوم و برنامه تلویزیونی آسمان شب است.


                      

ادامه مطلب ...

کاهش جمعیت پنگوئن ها در قطب جنوب

صندوق حیات وحش جهانی اعلام کرد گرم شدن هوا و ذوب یخهای قطب جنوب که محل تخم‌گذاری پنگوئن را از میان برده و منابع غذایی آنها را کاهش داده، موجب کاهش قابل توجه در شمار این حیوانات زیبای قطبی شده است. به گزارش رویترز از نوسادوآ در اندونزی، در این گزارش آمده است هوای شبه‌جزیره قطب جنوب با سرعتی پنج برابر متوسط سرعت گرم شدن بقیه جهان رو به گرمی می‌رود و این مساله روی زندگی چهار نوع پنگوین یعنی "پنگوین امپراتور"، بزرگترین و باشکوه‌ترین نوع پنگوین جهان، "جنتو"، "چین‌استرپ" و "آدلی"، اثر گذاشته است.
آنا رینولدز، معاون برنامه تغییر اقلیم جهان در صندوق حیات وحش، در بیانیه‌ای که درجریان گفت‌وگوهای زیست محیطی بالی انتشار یافت، گفت "پنگوین‌های قطب جنوب تاکنون راه درازی را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون به نظر می‌رسد که این گونه شاخص، که نماد قطب جنوب است، برای سازگار ساختن خود با آهنگ بی‌سابقه تغییرات اقلیمی، مبارزه‌ای فوق‌العاده دشوار در پیش دارند."

    

تصاویری از پنگوئن امپراتور

در این گزارش که تحت عنوان "پنگوئن‌های قطب جنوب و تغییر اقلیم" انتشار یافت، آمده است پوشش یخ روی آبهای غرب شبه‌جزیره قطب جنوب، در مقایسه با ۲۶سال قبل، چهل درصد کاهش یافته و همین امر باعث افت شدید در میزان ذخایر "کریل"ها یعنی سخت پوستان ریزی که خوراک اصلی پنگوین‌های چین استرپ و جنتو هستند، شده است. 
در ساحل شمال غربی شبه‌جزیره قطب جنوب، یعنی مکانی که گرم شدن هوا بیشترین سرعت را داشته است، جمعیت پنگوین‌های آدلی در طول
۲۵سال گذشته ۶۵درصد کاهش یافته است. شمار پنگوئن‌های چین‌استرپ در برخی گله‌ها ۳۰تا ۶۶درصد کاسته شده زیرا با کم شدن مواد غذایی، بسیاری از جوجه‌ها قادر به ادامه زندگی نیستند. همچنین برخی از گله‌های پنگوئن‌های امپراتور نیز در طول نیم قرن گذشته به نصف رسیده است.
گرم شدن هوا و وزش بادهای شدیدتر باعث می‌شود که پنگوین‌ها به ناچار جوجه‌های خود را روی ورقه‌های یخی که نازکتر و نازکتر می‌شوند، پرورش دهند که گاه این ورقه‌ها زمانی می‌شکنند که جوجه‌ها هنوز قادر به زندگی مستقل نیستند و باد شدید، تخم‌ها را به آب می‌اندازد. یخ‌های دریایی، میزان منابع غذایی قطب جنوب و در نتیجه، بقای پنگوین‌ها و بسیاری از دیگر گونه‌های زیستی را رقم می‌زنند. کاهش  میزان انتشار کربن عاملی در حفظ این گونه زیبای جانوری،‌موثرخواهد بود.

تأثیر سوخت خودروها بر محیط زیست و اقتصاد(۲)

دلایل انتخاب CNG به جای سوخت های دیگر

CNG (گاز طبیعی فشرده) سوختی بی بو است و باید مواد بوزا به آن اضافه شود که در صورت نشتی قابل تشخیص باشد. استفاده از گاز طبیعی فشرده شده بعنوان سوخت خودروها، یک تکنولوژی کاملاً شناخته شده است. بعنوان مثال در ایتالیا، از دهه 1940 گاز طبیعی فشرده برای خودروها مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر در دنیا بیش از 11 میلیون خودروی گاز سوز با سوخت CNG تردد می کند.

سوخت های آینده، نیازمند حفظ مزایا و اجتناب از معایب سوخت های امروزی هستند، به عبارت دیگر می بایست امنیت عرضه، قابلیت رقابت اقتصادی، توجه به محیط زیست و حفاظت از آب و هوا را تأمین کنند. علاوه بر این، سوختهای جایگزین به امنیت عرضه در بازارهای منطقه ای و جهانی کمک می کند و باید از قابلیت رقابت اقتصادی با سوخت های دیگر برخوردار و یا حداقل دردسترس باشند. سرانجام سوخت های جایگزین باید حفاظت از هوا و محیط زیست را نیز مد نظر قرار دهند. البته هیچ حامل انرژی که قادر به تأمین کلیه این نیازها باشد وجود ندارد. گاز طبیعی بزرگترین ذخیره سوختهای فسیلی است و ترویج استفاده از آن، منفعتی جهانی در پی خواهد داشت.

امتیازات استفاده گاز طبیعی بعنوان منشأ سوخت عبارتند از:

  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش مصرف فراورده های نفتی
  • کاهش یارانه بخش حمل و نقل
  • ایمنی بیشتر خودروها
  • سایر منافع اقتصادی

بنزین برغم فراهم آوردن امکان جابجایی و در نتیجه پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی، بعنوان یکی از بزرگترین منابع آلوده کننده محیط زیست چه در سطح جهانی و چه در سطح ملی مطرح است. باتوجه به بحران آلودگی محیط زیست، توجه سازندگان خودروها به استفاده از سوختهای جایگزین معطوف شده است. هر چند دوگانه سوز کردن خودروها باعث صرفه جویی در مصرف بنزین نشده و تنها روشی تغییری در نوع سوخت است و در آینده به علت افزایش قیمت جهانی گاز، مقرون به صرفه نخواهد بود.

افزایش غرامت های محیط زیستی در برزیل

شرکت تولیدکننده آلومینیوم در برزیل با مراجع زیست محیطی توافق کرده است که 15 میلیون دلار بابت غرامت محیط زیستی در پروژه بوکسیت Juruti بپردازد، تا این پروژه به کار خود ادامه دهد.       بریکیو دلیما – رییس شرکت Alcoa Aluminio – در این زمینه گفت: این هزینه حدود 1.57 درصد از مجموع سرمایه‌گذاری در کل این پروژه را شامل می‌شود که میزان آن 1.8 میلیارد رئال (واحد پول برزیل) است و از میزانی که پیش از این در قانون فدرال تعیین شده بود - یعنی 0.5 درصد - بسیار بالاتر است.

مفهوم غرامت محیط زیستی دو سال پیش توسط حکومت فدرال در برزیل تعریف شد. این شرکت در همین حال عنوان کرد که این هزینه قابل پرداخت در سه قسط خواهد بود و در مناطقی از ایالت پارا که عملیات معدنکاری در آن انجام می‌شود، برای جبران خسارت‌های زیست محیطی سرمایه‌گذاری می‌شود. این پروژه که پیش از این در سال جاری با مخالفت زیاد گروه‌های محیط زیستی برای انجام فعالیت‌های معدنکاری در آن مواجه شده بود، قرار است کار خود را از آگوست سال 2008 با ظرفیت تولید حدود 2.6 میلیون تن بوکسیت در سال آغاز کند. خروجی این پروژه در پالایشگاه آلومینای Alumar - یک جوینت‌ونچر میان Alcoa و بی‌اچ‌پی بیلیتون - در ایالت Maranhao برزیل فرآوری خواهد شد. به گزارش رویترز، بنا به گفته مقامات مسوول این پروژه تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تأثیر سوخت خودروها بر محیط زیست و اقتصاد(۱)

تأثیر سوخت خودروها بر محیط زیست و اقتصاد

به رغم ابعاد وسیع مسائل زیست محیطی ناشی از عملکرد سیستمهای حمل و نقل، مدت زیادی از توجه به آن نمی گذرد. حمل و نقل، کیفیت هوا را پایین آورده و سبب اسیدی شدن آن شده است. در سطح جهانی، حمل و نقل عامل اصلی تولید دی اکسید کربن و انتشار آن در جو است و اثر گلخانه ای حاصل از آن یکی از جدی ترین معضلات زیست محیطی به شمار می آید.

بخش حمل  و نقل یکی از هدفهای عمده زیر بنایی، برای افزایش و بهبود کیفیت محیط زیست به شمار می رود. وقوع بحرانهای نفتی، افزایش سریع تعداد خودروها، کاهش ذخایر نفتی و تصویب قانونهای سخت مبارزه با آلودگی محیط زیست، ساخت خودروهای کم مصرف و با آلایندگی کم و همچنین استفاده از سوخت های جایگزین را در دستور کار مراکز تحقیقاتی جهان قرار داده است.

با توجه به سیاست های اتخاذ شده در زمینه جایگزینی سوخت، در حال حاضر بهترین گزینه گاز طبیعی است که استفاده بی رویه از آن نیز می تواند محدودیتهایی برای منابع گاز طبیعی ایجاد کند.

ادامه مطلب ...