محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

ماهواره بین المللی بالا آمدن سطح آب را زیر نظر خواهد گرفت

ناسا، سازمان فضایی فرانسه، و سازمان ماهواره ای اروپایی در  زمینه بررسی و ضعیت سطح آبهای جهان با یکدیگر همکاری می کنند

واشنگتن – ماهواره ای که در 15 ژانویه ۲۰۰۹  از پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب خواهد شد به دانشمندان کمک خواهد کرد تا بالا آمدن ها سطح دریاهای جهان را بهتر زیر نظر گرفته و درک کنند، گردش اقیانوسی و ارتباط های آن با آب و هوا را مطالعه کنند و پیش بینی های وضعیت هوا و جو را ارتقا بخشند.
"مأموریت نقشه برداری از سطح اقیانوس ها"(OSTM) (1)، که جیسون 2 هم نامیده می شود، تلاش مشترکی میان ناسا، سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)(2) ، مرکز ملی مطالعات فضایی (CNES) (3) فرانسه و سازمان اروپایی بهره برداری از ماهواره های کیهان شناسی (EUMETSAT) (4) است.
این مأموریت، ثبت مداوم اندازه های ارتفاع سطح دریا را، که در سال 1992 توسط مأموریت مشترک توپکس/پوزیدون(5) ناسا و سازمان فضایی فرانسه شروع شد، برای دهه بعد تمدید خواهد کرد. این مأموریت در سال 2001 نیز توسط مأموریت جیسون 1 ناسا و سازمان فضایی فرانسه تمدید شده بود.

ادامه مطلب ...

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکاEPA

در دهۀ 1960، همان طور که آب رود خانه های آمریکا به دلیل مواد آلایندۀ صنعتی تیره تر می شد و ابرهای آلوده اطراف شهر ها را می پوشاند، مردم آگاهی های تازه ای پیرامون محیط زیست پیدا می کردند و به این صورت، قانونگذاران تحت فشار افکار عمومی باید تدابیری برای متوقف نمودن آلودگی و بهبود منابع طبیعی کشور، اتخاذ می کردند. کنگره آمریکا به این مسائل، با مصوبۀ کیفیت هوا متعلق به سال 1967 و مصوبۀ سیاست ملی محیط زیست متعلق به سال 1969 پاسخ گفت ، اما دولت برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی فاقد یک قدرت اجرایی متمرکز بود.
این وضعیت در 9 ژوییه 1970 متحول شد، دوایر گوناگون ادارات مختلف فدرال در هم ادغام و با هم ترکیب شدند و آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) را به وجود آوردند. این آژانسی مستقل است که کار آن هماهنگ کردن مبارزۀ فدرال با آلاینده هایی است که سلامت انسان و محیط زیست را تهدید می کنند. فرمان تشکیل این آژانس، جبران خسارات وارده به منابع طبیعی آمریکا و ایجاد ضوابط جدید برای حفاظت از محیط زیست و بهبود آن را نیز شامل می شد. تقریبا ً تمامی قوانین مربوط به حمایت از منابع طبیعی و حفاظت از تنوع گونه های بیولوژیکی، در حال حاضر تحت نظارت آژانس حفاظت از محیط زیست قرار داشته و از سوی آن به اجرا درمی آید. 

آژانس حفاظت از محیط زیست که کار خود را از 2 دسامبر 1970 آغاز نمود، مجری برنامه های پژوهشی و آموزشی، و ارزیابی های زیست محیطی است. این آژانس با استفاده از یک رشته قوانین زیست محیطی، به تعیین استاندارد های ملی پرداخته که نقض آن ها موجب محکومیت به پرداخت جرایم مالی ، مجازات و حتا مجازات های کیفری می گردد. این آژانس با مشاوره و نظرخواهی دولت های ایالتی، قبیله ای و محلی به کار خود ادامه می دهد، و مسئولیت صدور برخی مجوزها، نظارت بر محیط زیست و اجرای دسته ای از قوانین و مقررات را به این دولت ها محول کرده است. به علاوه با صنایع، و همۀ سطوح دولت همکاری و در یک رشته برنامه های مربوط به پیشگیری از آلودگی وتلاش هایی جهت صرفه جویی در انرژی نیز شرکت دارد.
در حال حاضر، نزدیک به 18,000 تن در مقر اصلی این آژانس در واشنگتن، 10 ادارۀ منطقه ای و27 آزمایشگاه آن، مشغول به کار هستند. بودجۀ عملیاتی آن سالانه 7 میلیارد دلار است و ریاست آن را مدیری به عهده دارد که در ردۀ وزیران کابینۀ بوش قرار دارد. بیش از نیمی از کادر کارکنان آژانس حفاظت از محیط زیست را مهندسان، و متخصصان حفظ محیط زیست تشکیل می دهند، اما آژانس به استخدام وکلای حقوقی و سایر متخصصان قضایی، کارشناسان امور مردمی، امور مالی و فناوری کامپیوتر هم می پردازد.

ادامه مطلب ...