محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

تالابها،‌ اکوسیستم تنفسی

هر چند خیلی دیر، اما بلاخره به موج سبزی که جهت حمایت از تالابهای کشور چند روزی است جریان یافته پیوستم، امیدوارم دوستان عزیز سبز اندیشم عذر تأخیر من رو پذیرا باشند.

 

یکی از شگفت انگیزترین اعجاز طبیعت که نقش بی بدیلی در حفظ و حراست از آبزیان، گیاهان، جانوران و در عرصه ای وسیع تر، انسانها ایفا می کند، تالاب است که با کارکردهای منحصر به فرد توانسته جای خود را در میان جوامع بشری باز کند.ایجاد محیطی برای زندگی پرندگان، خزندگان، ماهیان و... از جمله کارکردهایی است که تالاب ها را به محیط هایی بسیار با ارزش برای جوامع بشری تبدیل نموده است.

 

 

تا آنجا که جهان در سال ۱۹۷۱ کنوانسیون رامسر برای حفاظت جهانی از تالاب ها و حمایت علمی ، پژوهشی و اجرایی کشورهای عضو در جهت مقابله با تخریب تالاب ها به امضا رساند و ایران به عنوان اولین میزبان این کنوانسیون ، چهره ای ماندگار برای خود به جای گذاشت چهره ای که متاسفانه در چند ساله اخیر به دلیل بی مهری های مداوم مسئولین در امر حفاظت از تالاب ها در عرصه بین المللی مخدوش گردیده است.

در این مبحث برآنم که ضمن اشاره به علل از بین رفتن تالاب ها،راهکارهایی را در زمینه ترمیم آنها عنوان می نمایند را ارایه کنم،

ادامه مطلب ...

شهرسازی سازگار با محیط زیست

در زیرگفتگوی داگلاس فار، آرشیتکت و شهر ساز آمریکایی با یکی از شبکه های آمریکایی پیرامون پروژه شهرسازی سازگار با محیط زیست و مراحل پیشرفت آن تاکنون،  آورده شده است که علاقه مندان میتوانند از آن ایده گرفت و پروژه هایی در سطح کوچیکتر و یا حتی وسیعتر تعریف کنند.

داگلاس فار، آرشیتکت و شهر ساز، مؤسس و مدیر عامل شرکت فار و شرکا، واقع در شیکاگو است که  طراحی های معماری و شهر سازی این شرکت بر مبنای سازگاری با محیط زیست انجام می شود. فار به علاوه، ریاست مشترک کمیتۀ تخصصی شهر سازی نوین کنگره، ریاست کمیتۀ محیط زیست شیکاگو، وابسته به انجمن آرشیتکت های آمریکا، و نیز مدیریت کمیتۀ اصلی توسعۀ محلات شهری وابسته به پیشتازی در صرفه جویی انرژی و طراحی محیط زیستی (LEED) شورای ساختمان سازی سبز آمریکا را به عهده داشته است.

شهر سازی سازگار با محیط زیست، یعنی ایجاد محلات مسکونی متراکم، قابل پیاده روی و مجهز به وسایل نقلیۀ عمومی است که زیر بنا و تأسیسات آن از لحاظ مصرف انرژی و آب کم مصرف و ساز گار با محیط زیست باشد. وقتی یک ساختمان سبز طراحی می شود، همان مقدار هزینه صرف می شود که  برای یک ساختمان سنتی نیاز به صرف هزینه است، اما به روشی دیگر و با نتیجه ای بهتر. گاهی باید اضافاتی را پرداخت. اما اطمینان خواهید داشت که ساختمانی با مصرف آب یا برق کمتر را ساخته اید، و شاید هم هر دو، و می توان با گذشت عمر ساختمان یا بلکه زود تر، هزینه های اضافی را درآورد.وقتی یک محلۀ مسکونی سازگار با محیط زیست طراحی و ساخته می شود، می توان برای جزئیات خاص آن پول کمتر و یا بیشتری صرف کرد و با ایجاد تغییرات گوناگون، طرحی را ارائه داد که پاسخگوی انتظارات خریدار باشد. اما تحلیل هزینه- منفعت آن باید شامل منافع عمومی هم بشود. هدف نهایی ساختمان سازی سبز ایجاد واحد های خودکفاست: تولید و استفادۀ مجدد از منابع، در عوض بلعیدن انرژی و منابع عمومی. این موضوع به نوبۀ خود شرایط مناسبی برای کاستن از ابعاد خدمات عمومی پدید می آورد. این موقعیت ها، در طراحی یک سیستم شهری سازگار با محیط زیست، مرتبأ افزونی می یابد.

ادامه مطلب ...

آلمان ، سبزترین کشور جهان

آلمان به دلیل کاهش مصرف انرژی در سال 2007 به عنوان "سبزترین" کشور جهان شناخته شد.معرفی آلمان به عنوان سبزترین کشور جهان در پی آن صورت گرفت که این کشور در سال 2007 بیش از هر کشور دیگری در جهان کاهش قابل توجهی در مصرف انرژی داشته است.آمارها نشان می دهند این کشور در سال 2007 در مقایسه با سال 2006 بالغ بر 6/5 درصد نفت، گاز و ذغال سنگ کمتری مصرف کرده است. این درحالی است که مصرف انرژی در مدت زمان مشابه در چین، آمریکا و هند حدود 4/2 درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش روزنامه تلگراف، معرفی آلمان به عنوان سبزترین کشور جهان درحالی صورت گرفته است که این کشور اخیرا دور جدیدی از قوانین زیست محیطی را با هدف ایجاد اطمینان خاطر از دستیابی این کشور به اهداف درنظر گرفته شده زیست محیطی وضع کرده است.
آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان این قوانین را برای حفاظت از اتمسفر و محیط زیست زمین "حیاتی" توصیف کرد و افزود: تصویب این قوانین به آلمان کمک خواهد کرد تا سطوح آلایندگی های خود را تا سال 2020 و در مقایسه با سال 1990تا 40 درصد کاهش دهد.

خبرهای ارسالی خوانندگان وبلاگ(۳)

آشنای غریبه

ما همه شهروند اقیانوس هستیم !  تنها یک زمین و تنها یک اقیانوس

 WE ARE ALL CITIZENS OF THE OCEAN
One Planet / One Ocean
با آنکه ما بر این باور هستیم که در روی کره زمین چهار اقیانوس بزرگ وجود دارد که عبارتند از اقیانوس آرام ، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند و اقیانوس شمالگان یا اقیانوس منجمد شمالی و نیز برخی به این چهار اقیانوس ، اقیانوس منجمد جنوبی را می افزایند ، اما در واقع یک "اقیانوس جهانی " وجود دارد زیرا آن ها همه با هم مرتبط هستند.
شبکه جهانی اقیانوس (
The World Ocean Network)  وپروژه اقیانوس (The Ocean Project) روز جهانی اقیانوس را روز مهمی دانستند چرا که این روز فرصت مناسبی را بوجود می آورد تا علاوه بر ارتقای آگاهی در مورد اقیانوس ها در میان مردمان بسیارو نقش حیاتی اقیانوس در زندگی ما و اهمیت روش هائی که انسان می تواند به حفظ آن کمک کند ، به تصمیم گیران نیز هشدار می دهد که چگونه اقیانوس ها و منابع طبیعی آنها را بهتر مدیریت و نیز "رفتارهای پایدار" در حمایت از محیط زیست دریایی اتخاذ کنند

 زئوس

 گرم شدن جهان منجر به تغییرات شدید آب و هوایی می‌شود

‌دانشمندان ضمن هشدار در خصوص عواقب جدی تغییرات وضعیت جوی اعلام کردند در آینده شدت خشکسالی‌ها بیشتر، سیل‌ها بیشتر و توفان‌ها مخرب‌تر خواهد شد.
تحقیقات انجام شده به سرپرستی وزارت وضعیت جوی و اقیانوسی ملی امریکا نشان می‌دهد در حالی که شدت بارندگی و وقوع تندبادهای عظیم موجب نابودی سرزمین‌هایی می‌شود، در نقاط دیگر درجه حرارت هوا به حداکثر خود خواهد رسید.
این محققان می‌گویند بروز برخی تغییرات آب و هوایی در منتهای شدت خود به تولید گازهای گلخانه‌ای ساخت دست بشر مربوط می‌شود.
به گفته یکی از محققان آمریکایی اگرباران ببارد، شدت بارش شدیدتر و اگر بارندگی در میان نباشد هوا گرمتر و میزان رطوبت بیشتر می‌شود و در عین حال خشکسالی‌ها مدت زمان بیشتر به طول خواهد انجامید.

ادامه مطلب ...