محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

ماهواره های رصد کره زمین (Land Set)


پروژه رصد کره زمین، پس از 35 سال سابقه و با ارسال دو میلیون عکس از سطح کره زمین ، همینک مشغول تجهیز به یک ماهواره جدید و یک برنامه ماموریتی باثبات تر و آماده سازی آن برای پرتاب در سال 2011 می باشد. چرا که دو ماهواره با اسباب و تجهیزات ازکار افتاده که مخازن سوخت ذخیره آن، نیز رو به اتمام می باشد، جوابگوی ادامه این پروژه نخواهد بود. ماهواره های لندست اطلاعاتی را به زمین ارسال می نمایند که دانشمندان در سراسر جهان از این اطلاعات برای نظارت بر محصولات کشاورزی، بررسی کیفیت آب، نقشه برداری از سواحل مرجانی، مدیریت سواحل و سیستم های حل و نقل، برنامه ریزی برای استفاده از خشکی ها، مدیریت موارد اضطراری و حوادث و انجام بسیاری از فعالیت های دیگر استفاده می نمایند. مسئولیت بخش فضایی این پروژه که شامل طراحی و ساخت ماهواره و تجهیزات رصد کره زمین از فضا، پرتاب ماهواره به فضا و آزمایش این ماهواره پس از قرار گرفتن آن در مدار کره زمین می باشد، بر عهده سازمان ناسا می باشد. سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا USGS) 2) که وابسته به وزارت کشور ایالات متحده می باشد نیز مسئولیت بخش زمینی این پروژه را که شامل شبکه ای از ایستگاه های دریافت زمینی، مرکز و تجهیزات کنترل ماهواره، بایگانی و تجهیزات پردازش تصاویر می باشد را بر عهده خواهد داشت. پس از پرتاب ماهواره به فضا و آزمایش صحت کارکرد آن، ناسا مسئولیت کنترل و بهره برداری از این ماهواره را به USGS واگذار خواهد نمود. گیرنده های دوردست گیرنده های دور دست به معنای کسب اطلاعات در مورد هر شئ بدون برقراری تماس جسمی با آن می باشد. ماهواره ها یکی از متعارف ترین ابزارها برای رصد نمودن می باشند و از نخستین روزهای آغاز پروازهای فضایی برای این منظور به کار گرفته شده اند. ماهواره های گیرنده، از کره زمین تصویربرداری نموده و سپس اطلاعات جمع آوری شده را به ایستگاه های دریافت زمینی در سراسر زمین ارسال می نمایند. پس از پردازش و تجزیه و تحلیل این عکس ها، دانشمندان قادر خواهند بود تا تغییرات محیطی مانند آلودگی، تغییرات آب و هوای زمین، میزان استفاده از منابع طبیعی و رشد و توسعه شهرها و دیگر مسایل را مورد بررسی قرار دهند

اولین ماهواره ارسال شده به فضا، اسپوتنیک I بود که در سال 1957 به فضا پرتاب شد. طی 15 سال پس از آن، تعداد ماهواره ها افزایش یافت، اما اغلب تصاویر ارسال شده توسط این ماهواره ها محرمانه بوده و برای مقاصد نظامی در اختیار سازمان های دولتی قرار داشت.

در سال 1972، اولین ماهواره غیرنظامی برای جمع آوری اطلاعات درباره سطح کره زمین و منابع آن به فضا پرتاب شد. ماهواره تکنولوژی منابع کره زمین(3) که توسط ناسا ساخته و به فضا پرتاب شده و بعدها به لندست
I تغییر نام داد، برای اولین بار تصاویر ماهواره ای را در اختیار عموم مردم قرار داد.

تصاویر ماهواره ای موجب ایجاد انقلاب در مطالعه محیط زیست طبیعی، خطرات جهانی، کشاورزی، مصرف انرژی، بهداشت همگانی و سیاست گذاری های بین المللی شده اند.

علم سیستم زمین

برخی از متخصصان معتقدند که اطلاعات به دست آمده از عکس های ارسال شده توسط ماهواره های لندست، عامل بسیار مهمی در توسعه یک مفهوم جهانی از علم سیستم زمین بوده است. علم سیستم زمین شامل مطالعه وجود آب، یخ، خاک و زندگی و فرآیندها و دوره های جو زمین طی بازه های زمانی مختلف از چند دقیقه تا میلیون ها سال می باشد.

پروژه رصد کره زمین که از ارسال فضاپیمای آپولو به ماه توسط سازمان ناسا در سال 1972 الهام گرفته شده بود، از پرتاپ اولین ماهواره لندست 1 تا ماهواره های لندست 5 و 7 که در حال حاضر در مدار زمین در گردش می باشند، پروژه ای آزمایشی بوده است – به این معنا که پروژه ارسال هر ماهواره به صورتی منفرد و مجزا و بدون برنامه ریزی خاصی برای ارسال ماهواره های بعدی انجام شده است.

این خط مشی در سال 2005 ، تغییر نمود. تبدیل پروژه لندست از یک سری ماموریت های برنامه ریزی شده مستقل و جدا از هم به یک پروژه عملیاتی ماندگار که هزینه آن توسط دولت، یک کنسرسیوم بین المللی و یا یک شرکت سهامی تجاری تامین گردد، از اهداف دولت آمریکا به شمار می رود.

یک ماهواره لندست هر 16 روز یکبار یک دور کامل در مدار خود به دور زمین می زند، اما این ماهواره به دلیل محدودیت های پردازشی و حافظه ای، تنها از یک سوم مسافت طی شده در این مدار عکس و تصویر تهیه می نماید و به همین علت سه ماه طول می کشد تا یک ماهواره لندست بتواند تصاویری از کل کره زمین را تهیه نماید. ماهواره های لندست 5 و 7 که اکنون در اطراف زمین در حال گردش می باشند، هر هشت روز یکبار، کل کره زمین را پوشش می دهند.

گروه آینده پروژه های تصویربرداری از زمین شامل دفترسیاستگذاری علوم و تکنولوژی کاخ سفید، ناسا، اداره زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، اداره ملی اقیانوس شناسی و جوشناسی، وزارتخانه های خارجه، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و دفاع ایالات متحده آمریکا می باشد.

این گروه کاری قرار است گزارشی را منتشر خواهند نمود که در آن نحوه توسعه نسل آینده ماهواره های لندست بررسی شده و آزانسی که مسئولیت تهیه تصاویر کره زمین برای دولت ایالات متحده آمریکا را بر عهده خواهد داشت نیز مشخص خواهد شد.

نویسنده: شریل پلرین

1.

2. U.S. Geological Survey (USGS)

3. The Earth Resources Technology Satellite

Landsat Earth observation satellites
نظرات 8 + ارسال نظر
پریسا شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:11 http://zistban.blogfa.com

مطلب جالبی بود ...با تشکر از اینکه به من سر می زنید

متشکرم

زئوس شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 20:31

و حال کجایند آنان که میگویند انرژی هسته ای حق مسلم ماست

ببخشید ربطی نداشت آخه من مریض شدم بالا خره باید یه جور ملت بفهمن دیگه نه!؟؟

فهمیدیم ، خدا شفات بده الهی
اما خداییش فکر کنم اوضات وخیمه ، این چیزا چیه گفتی؟؟؟
آخه شک نکن که انرژی هسته ای ، 200 تومن بسته ای

فرشاد دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 00:21

با درود
خسته نباشید
مطلب خوبی بود اما خیلی کوتاه....
ارتباط این ماهواره ها با سیستم Gps چیست؟
موفق باشید

سلام آقای اسامی
شما هم خسته نباشید، احتمالا منظورتون از مطلب کوتاه، نوعی کنایه بوده، چون معمولا من مطلب طولانی نمی نویسم و این بار کمی طولانی شد!!.......
درمورد GPSهمانطور که شما بهتر می دونید، این ابزار برای تعیین طول و عرض جغرافیایی مکان است و کار آن در تداخل با این ماهواره نیست، چرا که این ماهواره وظیفه ارسال عکس را دارد، اما برای تکمیل داده ها، ماهواره و GPS باید در کنار هم به کار رود . دریافت اطلاعات جغرافیایی نیز از طریق ماهواره های دیگری انجام می گیرد..
امیدوارم که تونسته باشم پاسخی برای سوال شما داشته باشم.
سلام برسونید، امیدوارم شما هم همیشه موفق باشید

مهتاب سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 23:19 http://najvayehshabaneh.blogsky.com

استشمام عطر خوش رمضان از پنجره ی ملکوتی شعبان گوارای وجود پاکتان التماس دعا

تشکر

لئون چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 21:27 http://www.leon77.blogfa.com

سلام نرگس عزیز
پس از خواندن مطلب خوب تو درباره انرژی خورشیدی به مطلبی درباره مجتمع اودلو برخوردم که آنرا در وبلاگم گذاشتم.حتما برایت جالب خواهد بود...سری بزن.

سلام
حتما لئون عزیز ، میام

elyma چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 21:43 http://iran-history.blogsky.com/

سلام و درود ...
رمضان ماه سرسبز شدن اندیشه هاست این سر سبزی بر شما مبارک باد .
بدرود ....

سلام
افتخار ورود به ماه بخشش و رحمت به شما هم مبارک

مهدی افسری جمعه 15 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 23:03 http://my-land.blogfa.com

با سلام و درود فراوان
مطالب بسیار زیبا و ارزنده ای در داخل وبلاگتون دارین .
امیدوارم که از این پس مطالبتون بیش از پیش به اعتلای علم در ایران کمک کند .

سبز باشین

سلام از تعریف شما ممنون هر چند اونقدرها هم قابل اون نیستم

رامن یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:56 http://baallaan.wordpress.com

با درود فراوان به بانو نرگس

35 سال سابقه و 2 میلیون عکس!! خیلی خیلی جالب بود. من همیشه از وب تان مطالب جالب و جدیدی یاد می گیرم و خیلی خوش حال می شوم. دست تان درد نکند.

از پیام های تان و مهربانی های تان خیلی خیلی ممنونم.
روزه ها و عبادت های تان قبول باشد.

گل+گل+گل

سلام رامن عزیزم
بعضی وقتها، پیشرفت توی بعضی علوم بقدری با سرعت بالا انجام میشه، که برای ما که توی ایران زندگی میکنیم گاهی عجیبه
خوشحالم که مطالب وبلاگ مورد توجه نوجوان باهوش و گلی مثل تو، قرار گرفته
سلام برسون و مواظب خودت باش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد