محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

خودروسازان و سبزشویی

پولشویی کلمه ای  است که در سالهای اخیر بسیار در مباحث اقتصادی از اون شنیده ایم و با آسیبهایی که به اقتصاد کشورها وارد میکند آشنا هستیم، اما واژه سبزشویی کلمه ایست که به احتمال زیاد سالها طول خواهد کشید تا در جامعه محیط زیستی کشورهای درحال توسعه منجمله ایران جا بیفتد و به نوعی جلوی این شستشوی سبز گرفته شود. در جوامع در حال توسعه و یا در گذر اقتصادی ، محیط زیست همیشه قربانی پیشرفت اقتصادی و صنعتی خواهد بود .

از آنجاییکه هر روز بر تعداد متقاضیان خودروهای سبز یا بعبارتی خودروهایی که آلایندگی محیطی کمتری دارند، افزوده می شود به همان اندازه نیز اشتیاق خودروسازان برای طراحی و تولید این نوع خودروها و دردست گرفتن این بخش از بازار بیشتر می شود، از این رو این کمپانی ها سعی می کنند برای مورد توجه قراگرفتن محصولات جدید خود آنها را در اصطلاح، سبزتر از آنجه که هست معرفی کنند. در این میان  برخی خودروسازان باارائه اطلاعات غلط و اغراق آمیز و یا مخفی ساختن برخی ویژگیهای اتومبیل تولیدی خود، آن را پاکتر از آنچه هست ، نشان میدهند. این عمل در اصطلاح سبزشویی (Green Washing) نامیده شده است. البته خودروسازان تنها کمپانی هایی نیستند که گاهی به سبزشویی می پردازند بلکه در هرصنعتی که به نوعی با کاهش  آلودگی محیطی در ارتباط است میتوان نمونه هایی از سبزشویی را یافت. با بالا رفتن قیمت سوخت، مردم به دنبال اتومبیلهای کم مصرف و پاک هستند تا هم آلودگی برای محیط زیست خود نداشته باشند و هم از نظر اقتصادی با مشکل مواجه نشوند.  

                                              

سبزشویی خودروهای هیبریدی .............Hybrid Cars and Green Washing

بسیاری از مردم به این حقیقت دست یافته اند که خودروها، تأثیر منفی در محیط می گذارند، از این رو است که هر روز افراد بیشتری در صورت امکان به سمت خودروهای هیبریدی گرایش پیدا می کنند. خودروهای هیبریدی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی کوچک بهره می برند. موتور الکتریکی این امکان را برای موتور بنزینی فراهم می آورد که در هنگام حرکت در سرعتهای پایین و یا توقف،  خاموش شود که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده و میزان آلایندگی را کاهش می دهد. حتی در راستای تبلیغات انتخاباتی، باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، رفع نیاز آمریکا به نفت خارجی و احیاء صنعت داخلی اتومبیل سازی ، کمک به تجهیز کمپانیهای سازنده خودروهای هیبریدی را وعده  داده است .هرچند که اغلب تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی تمایل به کاهش آلایندگی در محصولشان را دارند اما برخی کمپانی ها دست به سبزشویی در ارتباط با خودروی هیبریدی دارند.

ادامه مطلب ...