محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

اصطلاحات زیست محیطی

مدتها قبل، یکی از دوستان از من خواسته بود که واژه نامه اصطلاحات زیست محیطی را هم در وبلاگ داشته باشم، هرچند واژه نامه بسیار قوی به صورت لینک در صفحه می باشد اما امروزدر ادامه نگارشهای وبلاگی موج سوم ، ترجیح دادم درمورد تعریف چند اصطلاح زیست محیطی پیرامون گرمایش جهانیست ، مطلبی داشته باشم.

تغییرات اقلیمی Climate Change: تغییرات تدریجی و بلند مدت در نقشه های مربوط به آب و هوا در مقیاس کل کره زمین است. دانشمندان معتقدند که فعالیت های انسان تغییرات آب و ها را تحت تأثیر قرار می دهد و سبب شتاب دادن به سرعت این تغییرات می شود.

گرمایش جهانی  Global Warming: واژه ای است که اغلب به طور مترادف با عبارت تغییر آب و هوا استفاده می شود (رجوع شود به مطلب بالا) و به تغییرات تدریجی در نقشه های هوای جهان که توسط پژوهشگران رصد می شود، اطلاق می گردد و گویای این واقعیت است که میانگین درجه حرارت کره زمین در حال افزایش است

آلودگی هوا Air pollution : رکیب شدن جو با آلاینده هایی نظیر گازهایی که از کارخانه های  تولیدی، ساختمانی، نیروگاه ها و وسائط نقلیه انتشار می یابد و برای سلامتی انسان و بهداشت محیط زیست زیان آور است.

شاخصهای کیفیت هوا Air Quality Indicators : حدود قانونی که دولت برای تعیین حداکثر میزان قابل قبول آلودگی ها یا آلاینده ها در جو مشخص نموده است.

فرمان قانونی برلین The Berlin Mandate : "تصمیم طرف های ذی نفع" که در اوّلین نشست کنفرانس طرف های ذینفع کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیم (COP-1) گرفته شد تا روشی را قبل از سال  2000برای تقویت تعهدات کشورهای صنعتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق تدوین یک پروتکل و یا هر وسیله قانونی دیگراتخاذ کند.

پیمان مونترال The Montreal Protocol : پیمانی بین الملی است در مورد موادی که سبب تخریب لایه ازن می شود و در سال 1987 خواستار توقف تدریجی تولید و مصرف ترکیباتی شد که سبب تخریب لایه ازن در فضا می شود -- این ترکیبات عبارتند از کلروفلوئوروکربن ها (CFCs)، هالون ها، تتراکلرید کربن و متیل کلروفرم. این برنامه در سال 2000 در مورد اکثر مواد فهرست شده انجام شد و در سال 2004 در مورد متیل کلروفرم بمورد اجرا گذاشته شد.

پیمان کیوتو Kyoto Protocol  : اصلاحیه ای الحاقی به کنوانسیون ساختاری سازمان ملل در باره تغییرات اقلیمی (UNFCCC) است. کشورهایی که این پیمان را امضا کردند مسئولیت کاهش انتشار دی اکسید کربن و پنج نوع گاز گلخانه ای دیگر را به عهده گرفتند و تعهد کردند در صورت نگهداری میزان کنونی این گازها و یا افزایش انتشار آن ها که به گرمایش جهانی ارتباط داده شده است، مسئله را جبران کنند.

ادامه مطلب ...

موج سوم (گرمایش جهانی)

هرچند میدونم که از قافله موج سومیها عقب افتادم اما به قول معروف ، ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازست، البته بخاطر علاقه ای که به روند آلودگی اتمسفر پیرامون خودم دارم بسیاری از مطالبی که قبلا در وبلاگ درج نمودم همه با موضوعیت تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین ارتباطی داشته، واما کارآفرین آمریکایی و ترویج استفاده از منابع تجدید پذیر

نوشته زیر نظرات کارآفرین آمریکایی است که به تازگی برنده جایزه کارآفرین اجتماعی آمریکا شده است، وی رئیس شورای تجدید پذیر ACORE آمریکاست و با هدف نوآوری و سرمایه گذاری در استفاده از منابع بادی، خورشیدی، زیست توده ای و انرژی ژئوترمال بجای سوخت های فسیلی فعالیت میکند.ACORE سازمانی فراگیر است که شرکت های تجاری، افراد متخصص و سازمان های غیر انتفاعی را که برای محیط زیست اهمیت قائل هستند را دور هم جمع میکند تا بتواند استفاده از انرژی تجدید پذیر را همگانی کنند.
اکهارت، رئیس شورای تجدید پذیر
ACORE با تأکید بر اینکه  طرفداری سازمانش از انرژی تجدید پذیر، منافاتی با بهره گیری از  نفت، گاز، زغال یا انرژی هسته ای ( انواع مختلف انرژی) ندارد، گفت آنچه برآن تأکید میکنیم مشکلات، آلودگیها و خساراتی است که این نوع از انرژیها برای جامعه ایجاد مینمایند.
به گفته صاحب نظران بیش از 50 درصد از انرژی مصرفی جهان را میتوان از طریق منابع انرژی طبیعی تأمین نمود، اینکه نور خورشید به طرف ما تابیده و فقط باید آن را برداشت کرد و به مصرف رساند اعتقادی است که این کارآفرین برآن صحه میگذارد. وی بر این باور است که ایالات متحده می تواند همچنان سردمدار به کارگیری استفاده از انرژی تجدید پذیر باشد  و با فرهنگ خود که مبتنی بر ابتکار، آموزش، سیستم تأمین مالی و فناوری است، این عقب ماندگیهای اخیر خود را جبران  نماید.

اما بخونیم مطلب دیگری رو در خصوص گزارش روند جهانی 2025

به نظر می رسد جهان، آن گونه که گروهی از متفکران استراتژیک تصور می کنند، چند قطبی تر خواهد بود. هیچ کشوری به تنهایی با قدرتی چشمگیر، حکمرانی نخواهد کرد؛ اما چندین کشور به شکل هم زمان قدرت را تجربه می کنند و بنگاه های تجاری، گروه های اجتماعی، موسسه های غیرانتفاعی، گروه های مذهبی و حتی شبکه های تبهکار تاثیرگذاری بیشتری در صحنۀ جهانی دارند.

این ها، برخی از احتمالات در گزارش جدید، "روند جهانی 2025: دنیایی دگرگون شده"، هستند که توسط شورای اطلاعات ملی ایالات متحده (NIC) تهیه شده است.    

گزارش اظهار می دارد که جهانی شدن به ایجاد ثروت بیشتر و همزمان نابرابری بیشتر ادامه خواهد داد. و می گوید انتقال ثروت جهانی و قدرت اقتصادی از غرب به شرق "در تاریخ معاصر بی سابقه است." پروژه روند جهانی برای یک سال در حال انجام بوده است، اما پیش از این که بحران مالی جهانی رخ دهد کامل شد 

این گزارش می گوید انتظار می رود چین در 20 سال آینده تاثیر جهانی بیشتری از هر کشور دیگر داشته باشد. اگر روندهای کنونی ادامه یابند، چین تا سال 2025 دومین اقتصاد بزرگ و قدرت نظامی اول خواهد بود، و ممکن است بزرگترین تولید کننده آلودگی و واردکننده منابع طبیعی باشد. 

بر اساس این گزارش، هند نیز در مسیر سریع اقتصادی دانسته شده است و احتمالا "برای جهانی چند قطبی تلاش می کند که در آن دهلی نو، یکی از این قطب ها است."

روسیه ممکن است به یکی از دو راه ممکن برود. "اگر در سرمایه انسانی سرمایه گذاری کند، اقتصادش را گسترش و تغییر دهد و به بازارهای جهانی بپیوندد،" می تواند ثروتمندتر، قدرتمندتر و مطمئن تر به خود شود، یا می تواند – در انجام ندادن چنین اقدام هایی- رو به اضمحلال رود، به خصوص اگر قیمت نفت و گاز در محدوده 50 تا 70 دلار در هر بشکه باقی بماند.

این گزارش به مسائلی چون جمعیت شناسی و تغییر آب و هوا می پردازد و اشاره می کند که تقریبا تمام رشد جمعیت در دو دهه آینده در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین رخ می دهد.

تاثیرات آب و هوایی با توجه به منطقه متفاوت است، اما انتظار می رود چنین تغییری کمبود منابع را تشدید کند.  

منبع خبر: http://www.dni.gov/nic/PDF_2025/2025_Global_Trends_Final_Report.pdf 

در انتها شما را دعوت میکنم مطلب بسیار کاملی از گرمایش جهانی و گازهای گلخانه ای که در وبلاگ تمبرهای جهان آورده شده، را مطالعه نماییدhttp://www.mm312.persianblog.ir/