محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

روز ابراهیمی و شب اهورایی مبارکتان باد

 

ببین چگونه قناری ز شوق می لرزد
نترس از شب یلدا،بهار آمدنی است
 

محیط زیست پاک سوئد

کشور اسکاندیناویایی سوئد که به محافظت از محیط زیست معروف است، موفق شده است به مراتب بیشتر از حدی که قبلا در نظر گرفته شده بود، از انتشار کربن خود بکاهد، ضمن آن که رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.
وزارت محیط زیست سوئد  اعلام کرد، این کشور انتشار گاز دی اکسید کربن خود را از سال ‪ ۱۹۹۰‬تا ‪ ۲۰۰۶‬تقریبا ‪ ۹‬درصد کاهش داده است که این کاهش بسیار بیشتر از حدی است که در پیمان کیوتو برای این کشور در نظر گرفته شده است.
"هانس بورگ" مشاور سیاسی این وزارتخانه به پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه گفت، سوئد اجازه داشت که انتشار گاز دی اکسید کربن خود را بیش از چهار درصد افزایش دهد اما انتشار این گاز حدود ‪ ۹‬درصد کاهش یافت که این بدان معناست که سوئد میزان انتشار دی اکسید کربن خود را ‪ ۱۲/۷‬درصد کاهش داده است که این میزان بیش از توافق صورت گرفته بر اساس پروتکل کیوتو است.
این کشور اسکاندیناوی در کنار رعایت سیاستهای زیست محیطی، رشد اقتصادی زیادی را نیز در طول این دوره به ثبت رسانده است.
"آندریاس کارلگرن" وزیر محیط زیست سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد، توسعه‌های صورت گرفته در سوئد فرصتی به آنها می‌دهد تا به سایر کشورهایی که در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای تردید دارند، نشان دهند که داشتن رشد اقتصادی همزمان با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای امکان پذیر است. وی گفت، این بدان معنی است که آنها می‌توانند از طرفی کشورهای صنعتی را که هنوز اقدامات کافی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن انجام نداده‌اند تشویق کنند و از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه را متقاعد سازند که توسعه پایدار جامعه امکان پذیر است.
پروتکل کیوتو که دسامبر سال ‪ ۱۹۹۷‬به امضاء رسید و فوریه سال ‪ ۲۰۰۵‬به اجرا درآمد از کشورهای صنعتی که عامل انتشار حدود ‪ ۳۰‬درصد انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان هستند می‌خواهد تا انتشار این گاز را در فاصله زمانی سال ‪ ۲۰۰۸‬تا ‪ ۲۰۱۲‬به میزان پنج درصد نسبت به سطح این گاز در سال ‪۱۹۹۰‬ کاهش دهند.
یک گروه زیست محیطی آلمان به نام "جرمن واچ" اوایل ماه دسامبر با انتشار گزارشی اعلام کرد که سوئد بیشترین فعالیت را برای محافظت از آب و هوا انجام داده است.
وزارت محیط زیست سوئد اعلام کرد، انتشار گازهای گلخانه‌ای خانه‌ها و خدمات در این کشور به علت مصرف انرژی‌های پاکیزه‌تر بیش از ‪ ۵۰‬درصد از سال ‪ ۱۹۹۰‬کاهش یافته است. انتشار دی اکسید کربن بخش حمل و نقل سوئد نیز برای اولین بار در عرض چندین سال در حال کاهش یافتن است. سوئد در شهرهای بزرگ خود اتوبوس‌هایی را وارد سیستم حمل و نقل کرده است که با سوخت پاکیزه کار می‌کنند و در ماه ژوئیه در استکهلم پایتخت این کشور به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا عوارض جاده وضع کرده است.

خبرهای ارسالی توسط خوانندگان وبلاگ

به خاطر اینکه برخی خبرهای ارسالی توسط دوستان در قسمت نظرات ، ممکن است  تاریخ مصرف کوتاهی داشته باشد،  اطلاعات ارسالی توسط دوستان را که اکثراً با موضوع روز اجلاس تغییرات آب و هوای بالی اندونزی همگام است ، با نام خودشان بر روی صفحه اصلی قرار می دهم .امیدوارم همواره با ذکر منبع خبر و مشخصات شخصی خود، بنده را در نقل قول اخبار مذکور یاری دهید

 

کنفرانس بالی در آستانه شکست!!

گفت و گوهای سازمان ملل برای تغییرات آب و هوایی به دلیل اینکه اتحادیه اروپا و امریکا بر سر تصمیم، به منظور کاهش انتشار گاز های گلخانه ای به بن بست رسیده اند در آستانه شکست قرار گرفته  (منبع : شبکه الجزیره)
ضمناً، کنفرانس بالی برای دستیابی به توافقی بین المللی برای آب و هوا تمدید شد (منبع : شبکه فرانس
۲۴)
آقای حسین رجبی _ مشهد مقدس

 

اروپا تهدید کرد درصورت شکست کنفرانس بالی، مذاکرات جوی به رهبری آمریکا را تحریم می کند
یک مقام عالیرتبه اتحادیه اروپا در زمینه سیاست زیست محیطی، در کنفرانس بالی اتحادیه اروپا با متهم کردن آمریکا به اینکه سد راه هدف گذاری برای کاهش عمیق آلودگی در کنفرانس تغییرات جوی جاری در بالی (اندونزی) شده است، تهدید کرد گفتگوهای ماه آینده به رهبری آمریکا در باره گرمایش زمین را تحریم خواهد کرد. نماینده عالیرتبه اتحادیه اروپا، آمبرتو روسا (رئیس سیاست های زیست محیطی پرتغال) که پنجشنبه در اندونزی سخنرانی کرد، گفت اگر مذاکرات بالی به شکست بیانجامد، نشست کشورهای بزرگ اقتصادی جهان در ایالات متحده آمریکا بی معنی خواهد بود. اتحادیه اروپا و اکثریت
۱۹۰ کشور شرکت کننده در مذاکرات بالی خواهان تعیین هدفی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد هستند. ایالات متحده، کانادا و ژاپن مخالف تعیین چنین هدفی هستند. مقام عالیرتبه اتحادیه اروپا در زمینه سیاست زیست محیطی، گفت بن بست پیش آمده بین آمریکا و اروپا این مذاکرات، که قرار است جمعه خاتمه یابد، را به خطر انداخته است. رئیس هیات نمایندگی آمریکا در بالی، پائولا دوبریانسکی، گفت وی امیدوار است که هنوز وقت برای دستیابی به توافق و هماهنگی برای تدوین یک «نقشه راه بالی» وجود داشته باشد. منظور از این نقشه راه این است که تا سال ۲۰۰۹ دستورالعملی باشد برای مذاکرات آینده بر سر تهیه پیمان جانشین پیمان کیوتو. پیمان کیوتو، که در سال ۲۰۱۲ منقضی خواهد شد، کشورهای ثروتمند را مکلف می کند تولید گازهای گلخانه ای خود را، در مقایسه با میزان ۱۹۹۰، پنج درصد کاهش دهند. آمریکا از کشورهای بزرگ اقتصادی جهان خواسته است تا در ماه آینده برای مذاکره در مورد کاهش گازهای گلخانه ای در هاوایی گرد هم آیند.

خواننده گمنام وبلاگ(من همونم   آره همون که میدونی)


دانشمندان اعلام کرده اند دمای کره زمین یک درجه گرمتر شده است و در پیش بینی های صورت گرفته در مورد زمین به این نتیجه رسیده اند که در چند  دهه یا هزار ساله دیگه کره زمین با دومین عصر یخبندان مواجه خواهد شد که یکی از دلایل آن میتواند انتشار بی رویه گاز های گلخانه ای باشد

آقای حسین رجبی_ مشهد مقدس

 

هزاران داوطلب و سرباز کره جنوبی پاک کردن سواحل آلوده به نفت را  شروع کرده اند
مقامات کره جنوبی میگویند بامداد یکشنبه، با بستن آخرین حفره از سه حفره ای که در برخورد یک یدک کش با یک نفت کش عظیم در مخازن این نفت کش بوجود آمده بود جلوی نشت هزاران تن نفت خام بیشتر را به دریای زرد گرفته اند.  از روز جمعه که این تصادف رخ داد تا امروز بیش از ده هزار تن نفت از نفت کش آسیب دیده که در پنج کیلومتری بندر ملیپو واقع در نود کیلومتری سئول پایتخت کره جنوبی لنگر انداخته بود به دریا نشت کرده است. مقامات کره جنوبی که از دیروز شاهد نزدیک شدن لکه های عظیم نفت به سواحل جنوب غربی کشور بودند در مورد خطری که صنعت ماهیگیری کره جنوبی با آن روبروست هشدار داده اند.  امروز هزاران پلیس، سرباز، و جمعیتی از داوطلبان در یک مسیر هفده کیلومتری ار ساحل آلوده به نفت سیاه تلاش گسترده ای را برای پاک کردن ماسه های آغشته به این آلودگی آغاز کردند. وزیر امور دریائی کره جنوبی میگوید احتمالا بیش از یک ماه طول خواهد کشید تا آلودگی پاک شود. نفت کش حامل دویست و شصت هزار تن نفت خام بود.

خواننده گمنام وبلاگ(من همونم   آره همون که میدونی)

 

قطب جنوب، محلی برای بازیافت پسماندهای پایگاههای روس

خاطراتی از سفر اولین زن ایرانی به قطب جنوب

اولین زن ایرانی که در سال ۲۰۰۱ به قطب جنوب سفر کرده گلاره ارسطافر ایرانی ساکن هلند و شاغل در بخش بین الملل  و مسئول بخش جنوبگان و شمالگان ، وزارت کشاورزی، طبیعت و کیفیت غذایی هلند در شهر لاهه است. گلاره، متولد ۱۳۵۷ تهران است که بعد از ازدواج نام خانوادگی نادر را اختیار کرده‌است. تا ۱۰ سالگی در ایران بوده‌ و بعد از آن در کشورهای مختلف اروپایی و کانادا سکونت داشته‌است. سفری که به منطقه قطب جنوب داشته در ژانویه سال ۲۰۰۱ یعنی در نیمه تابستان  در نیمکره جنوب،  به یکی از جزایر در شمال غربی جنوبگان بوده است

او به پونتا آرناس جنوبی‌ترین شهر جهان یا بعبارتی به آخر دنیا سفر کرده و سفر جنوبگان خود را از آنجا آغاز کرده است.

وی از تجربه اش در سفر و علت سفر به قطب جنوب می گوید: کلاً یک ماه و یک هفته در ناحیه قطبی بودم. تحصیلات من در کانادا در رشته" مهندسی کشاورزی و در هلند در زمینه جغرافیای فیزیکی بود. سفر به منطقه" قطب جنوب هم به عنوان دوره کارآموزی برای همین رشته جغرافیای فیزیکی بوده است. در هلند یک حامی مالی پیدا کردم که من را برای کارآموزی وارد برنامه‌ای به اسم «مأموریت جنوبگان» کرد. منظور از جنوبگان هم کل ناحیه قطب جنوب است.

 

                          

گلاره می گوید: از پونتا آرناس جنوبی‌ترین شهر جهان که در شیلی واقع است و اهالی آمریکای جنوبی به آن "آخرین نقطه دنیا" می‌گویند. با هواپیما به جزیره بلینگ‌هاوزن در ناحیه قطبی رسیده و در یک پایگاه علمی روسی مستقر شدیم. گروه ما از ۴ مرد و ۲ زن تشکیل شده ‌بود که به ‌جز من همگی اروپایی بودند. جالب اینکه رئیس پروژه ما هم از تکاورهای قدیمی انگلیسی سازمان جاسوسی ساس بود. مأموریت گروه ما بررسی راههای فشرده‌سازی و حمل و نقل زباله‌ها و پسمانده‌های پایگاه روس‌ها برای بازیافت بود. کلاً تلاش شد برای حل مسئله و معضل انباشته‌ شدن زباله در قطب جنوب که مخالف عهدنامه جنوبگان است راهکاری اندیشیده شود.  

ارسطافر گفت: انجام تحقیقات اولیه جغرافیایی و هواشناسی برای نصب ژنراتورهای بادی در منطقه و صحبت کردن با مقامات شیلی برای انتقال و بازیافت زباله ها در شیلی از وظایف اصلی من در این سفر بود.

ازجمله خطراتی که در طی سفر جنوبگان گروه اعزامی را تهدید کرد، طوفان قطبی بود که باعث کور شدن رادارهای هواپیما گردید و  دستگاه را با  مشکل اساسی مواجه کرد. از مشاهده عینی سفر تحقیقاتی جنوبگان پدیده گرم شدن زمین است. در منطقه‌ای که پایگاه روس‌ها پیش از این در تابستان‌ها هم پوشیده از برف بود، در زمان سفر  برف کمی را دربرگرفته بود. عهدنامه جنوبگان از توریستی شدن و مسکونی شدن قطب جنوب جلوگیری کرده وگرنه فعالیت‌های انسانی و ساختمان‌سازی مطمئناً،  باعث آب شدن بیشتر یخ‌ها می‌گردد. ولی اثر گرم شدن کلی جو زمین به‌ خوبی در سواحل قطب قابل مشاهده است و آب شدن کوه‌های یخی باعث بالا آمدن آب اقیانوس‌ها می‌شود که باعث مشکل برای بندرهای جهان از جمله بعضی از بندرهای جنوبی ایران خواهد شد.

گلاره ارسطا فر بعد از برگشتن از سفر به ‌مدت سه‌سال به عنوان «سفیر قطب جنوب» از طرف سازمان ملل در کشورهای مختلف از جمله ایران سخنرانی نموده  که موضوع سخنرانی‌هایش آگاهی پیدا کردن از اهمیت حفط قطب جنوب برای همه ساکنان کره زمین است.

شایان ذکر است در راستای سفر به قسمتهای مختلف جنوبگان، مهندس محمد رضا شکری کارشناس بیولوژی دریای مرکز ملی اقیانوس شناسی و مهندس حمید جدیری خداشناس و مهندس بابک امین تفرشی از جمله پیشگامان ایرانی سفر به قطب جنوب بوده اند.

امضاء پروتکل کیوتو توسط استرالیا

 

کوین راد، مقام ارشد پیمان کیوتوی استرالیا میگوید، کشورش در نظر ندارد تا سال ۲۰۲۰ گازهای متصاعد گلخانه ای را به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش دهد. «راد» دیروز بمنظور امضاء پروتکل کیوتو ُ‌در سیزدهمین کنفرانس اعضاء کنوانسیون تغییرات آب و هوا در بالی اندونزی حضور یافت.

نیوز نت استرالیا نقل می کند که: «راس گرنوت» تحلیل گر و اقتصاد دان برجسته استرالیائی اعلام داشت که دولتش گزارش مفصلی را از نتیجه نشست کنفرانس بالی، در ماه ژوئن تهیه مینماید. او میگوید استرالیا هیچ تعهدی را در خصوص کاهش  ۲۵ تا ۴۰ درصدی گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۲۰ نمیدهد مگر آنکه تمامی کشورهای توسعه یافته آن را مشترکا بپذیرند.

   امضاء پیمان کیوتو اولین اقدام رسمی دولت جدید کوین راد و نمایانگر تعهدات این دولت در راستای مقابله با تغییرات جوی میباشد. دولتمردان استرالیایی معتقدند که کشور استرالیا، تا قبل از ماه مارس سال آینده یکی از اعضای فعال پیمان کیوتو خواهد بود.

اسناد مربوط به پروتکل کیوتو نود روز پس از امضاء مورد اجرا قرار میگیرد و بموجب این توافقنامه گازهای گلخانه ای استرالیا نباید در مقایسه با مقادیر سال ١۹۹۰ بیش از ۸ درصد افزایش داشته باشد. تائید پیمان کیوتو یکی از مهمترین وعده های حزب کارگر استرالیا به حساب می آمد که به مرحله اجرا در آمد.

 

 

این اقدام نخست وزیر استرالیا، آمریکا را که درحال حاضر تنها کشور توسعه یافته‌ای است که معاهده کیوتو را برای مقابله با انتشار گازهای کلخانه‌ای تصویب نکرده است، بیش از پیش در انزوا قرار خواهد داد.

معاهده کیوتو که تا سال ۲۰۱۲ معتبر است، به‌منظور کنترل و مهار انتشار کربن که عامل گرم شدن زمین شناخته شده، محدودیت‌های الزام‌آوری را برای کشورهای توسعه یافته تعیین کرده است.

راد گفت: "این نخستین اقدام رسمی دولت جدید استرالیاست که نشان‌دهنده تعهد دولت من به مقابله با تغییر وضعیت اقلیمی است."
دانشمندان از این اقدام دولت استرالیا، به عنوان گامی مهم و ارسال پیامی روشن برای واشنگتن یاد کردند.

"بری بروک" استاد مطالعات وضعیت اقلیمی در دانشگاه "آدلاید" گفت که این اقدام استرالیا هیچ بهانه‌ای برای آمریکا باقی نمی‌گذارد. اکنون، آمریکا که تنها کشوری است که معاهده کیوتو را امضا نکرد و به مسوولیت‌هایش پایبند نیست، بیش از همه در این زمینه مقصر است. دولت محافظه‌کار سابق استرالیا با این توجیه که معاهده کیوتو به اقتصاد کشور آسیب می‌زند، از امضای آن خودداری کرده بود.

اما ماحصل گزارش جدید تهیه شده از سوی دولت و محققان دانشگاهی استرالیا نشان داده است که اقتصاد این کشور می‌تواند با تبعات ناشی از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌راحتی مقابله کند.

راد با امضای معاهده کیوتو راه را برای نقش‌آفرینی فعالتر کشورش در مذاکرات اقلیمی سازمان ملل در بالی هموار کرد.

مذاکرات بالی روز دوشنبه با هدف تعیین اهداف جدید مقابله با انتشار کربن تا سال ۲۰۱۲  آغاز شد و راد در صدر هیاتی مرکب از چهار وزیر کابینه جدید در این کنفرانس شرکت می‌کند.