محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

ارزش اقتصادی آبسنگها

چند وقتی است یکسری از مقالات و یا ترجمه هایی را که در خصوص محیط زیست و مسائل مرتبط با آن در دست دارم، در اختیار روزنامه یا مجله قرار می دهم تا به این ترتیب مقالاتی که متن طولانی تری دارند و مجال استفاده از آن فقط در وبلاگ فراهم نیست، برای علاقه مندان و متخصصان دردسترس تر باشد.  

    مقاله ای تحت عنوان" مرجان هایی که گردشگران را صید می کنند" آخرین نوشته اینجانب است که در صفحه 11 (لینک ) روزنامه ایران اجتماعی چاپ شده است.   

البته عنوان اصلی این مقاله "آبسنگهای مرجانی، ارزش اقتصادی و توسعه صنعت اکوتوریسم" است که بنا به سلیقه روزنامه، تیتر آن تغییر یافت.  

 

 

سالهاست که دیدن جزایر مرجانی و گذران اوقات فراغت در کنار این آبسنگها و سواحل زیبای آن ، فرصتی را پیش آورده که جوامع بومی نیز از ارزشهای اقتصادی و زیست محیطی این منابع ارزشمند بهره مند شوند. گردشگران، ارزش خاصی برای طبیعت و مواهب طبیعی قائل بوده و به منظور لذت بردن از زندگی دریایی به  مناطقی که بکر و حفاظت شده باشند سفر می کنند. این افراد که حدود 45 میلیون نفر در سال می باشند،  سالیانه 8.5 میلیون دلار هزینه تفریحی خود را صرف گذراندن تعطیلات در مناطق ساحلی دارای صخره های مرجانی می کنند. در همین راستا تقریبا 10.5 میلیون نفر افراد بومی که در امتداد این سواحل زندگی می کنند از مزایای حضور این گردشگران استفاده می کنند.  

باوجود افزایش ارزش تفریحی و اقتصادی عظیم مرجانها، متأسفانه جزایر مرجانی شدیداً با آلودگی، بیماری و تخریب زیستگاهها تهدید می شوند. زمانیکه مرجانها آسیب ببینند کمتر قادر خواهند بود از مخلوقاتی که در درون آنها لانه گزینی می کنند حمایت کنند و مادامیکه مرجانها تعداد معدودی ماهی، گیاه و جانور را حامی باشند، به مرور ارزش خود را از دید گردشگری از دست خواهند داد. بی شک آبسنگ مرجانی سالم، توانایی پشتیبانی از توسعه صنعت گردشگری را دارد.، نکته ای که ممکن است در کشورهای درحال توسعه نادیده گرفته شده و به بهره برداری بی برنامه از این منابع سرشار منتهی گردد.  

جزایر آبسنگی یک سرمایه اقتصادی فوق العاده با ارزش هستند که نه تنها بعنوان جذب کننده بزرگ صنعت گردشگری، بلکه بعنوان منبع مهم ماهیگیری، باارزش می باشند. با این وجود آبسنگها بسیار شکننده بوده و اگر به طور مناسب حفاظت و مدیریت نشوند می توانند به یک خسارت زیست محیطی و مالی بی حساب برای مردم  تبدیل شود . برآورد اقتصادی  بر پایه گروهی از اطلاعات آماری و مطالعاتی بنا شده است که شامل مخارج سالیانه 450 میلیون دلاری گردشگران و ساکنین منسوب به آبسنگهای مرجانی و هزینه های مستقیم غواصی و شنا با اسنوکر و هزینه های فعالیتهای تفریحی می باشد.  

 

دوستانی که علاقه مند به مطالعه کل مقاله هستند میتوانند به اینجانب جهت ارسال از طریق ایمیل اطلاع دهند.

نظرات 30 + ارسال نظر
parichehr.k چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 00:23 http://noiselessplantation.blogsky.com

سلام نرگس جان !

من دانشجوی رشته ی مهندسی‌ کشاورزی‌آب هستم و به محیط زیست او‌ طبیعت خصوصاً کویر که متضاد آب هست علاقمندم .

دوست دارم وبلاگت رو لینک کنم تا آاپ داشته باشمت .

اگر اجازه صادر کردی بهم بگو دوست خوبم ...

( خوشحال میشم من رو هم با اسم noiseless plantation لینک کنی‌ ) .

سلام

موفق باشی

صهبا چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 13:58 http://www,sahba44.blogfa.com

سلام دوست خوبم
درسته که ما در لابلای مقالات محیط زیستی زیست میکنیم.با این حال خوشحال میشم کل مقاله را لطف کنی. ضمنا عبارت ؛وی افزود ؛ را از پاراگراف آخر حذف کنید بهتر است.

سلام
متشکرم از تذکرتون
قسمتهایی از مقاله ،‌به علت حجم بالا چاپ نشده که قسمت کوتاهی از آن رو توی وبلاگ استفاده کردم.
حتما برای شما ایمیل می کنم.

حسن ابراهیمی بسابی چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 20:21

خسته نباشید. جالب بود

درمانده نباشید، ممنون

شیوا بلوریان جمعه 16 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 21:22 http://www.shivaboloorian.blogfa.com

مرسی عزیزم بابت تبریک صمیمانه ات... خوشحالم کردی

خوش اومدی دوستم

[ بدون نام ] شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 16:40 http://www.alirezarezaei.com

با تشکر از شما و آرزوی موفقیت
در خصوص منابع ارشد روابط بین الملل لینکی در قسمت سمت راست وبلاگ موجود می باشد.

متشکرم

محمد سوزنچی یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 22:48 http://www.hamedanzist.parsiblog.com


سلام
با توجه به برپایی برنامه جهانی 350 ما نیز جهت ملحق شدن به این برنامه برنامه ای را انجام داده ایم. و دوست داریم تا شما نیز از روند این برنامه آگاه شوید و اگر صلاح دیدید بقیه دوستان خود را نیز آگاه کنید.
که در شهری مانند همدان عده ای دوستدار محیط زیست به همراهی یک دبستان برنامه ای را انجام داده اند.
با تشکر محمد سوزنچی دبیر موسسه حیات سبز سرزمینWWW.hamedanzist.parsiblog.com

داود عرفان سه‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 06:22 http://www.najoha.blogfa.com

سلام خانم صفار
من داود عرفان دانشجوی حقوق دانشگاه هرات هستم. پروژه ی درسی تحت عنوان قوانین و مقررات محیط زیستی قبل از کنفرانس استکهلم و برجستگی های آن دارم . متاسفانه کمبود منابع برایم مشکل ایجاد کرده است امید است در این مورد راهنمایی ام کنید.
این ایمیل من است .d.erfan57@gmail.com

سلام
سعی میکنم در اولین فرصت مطلبی را در این خصوص برایتان ارسال نمایم

عرفان سه‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 13:49

سلامی دوباره دوست عزیز
ممنونم که به من سر زدید.
من مشخصا پروژه ام مقررات و کنوانسیون های بین المللی محیط زیست قبل از کنفرانس استکهلم یعنی قبل از سال ۱۹۷۲ هست . ممنون می شم اگه راهنماییم کنید
سبز باشید

سلام
تا اونجا که اطلاعات من یاریم میکنه، قبل از کنفرانس استکهلم مقررات و کنوانسیون زیست محیطی وجود نداشته، مگر در سطح ملی،
علی ایحال این موضوع رو جستجو خواهم کرد

حامیان محیط زیست آذربایجان سه‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 19:21 http://urmulake.blogsky.com

بنام خدا
خانم نرگس صفار عزیز
سایت حامیان محیط زیست آذربایجان در مورد فجایع زیست محیطی رخ داده در ایران فعالیت می نماید.
ما می خواهیم سایتی داشته باشیم که هر روز آژدیدت باشد.
در این راه به کمک شما نیازمندیم.
از شما دعوت می نمائیم تا در سایت حامیان محیط زیست به عنوان نویسنده فعالیت کنید.
این سایت امکانات زیادی دارد از جمله فروم اختصاصی.
پس از شما دعوت می کنیم تا به جمع ما بپیوندید.
کافی است تا نام کاربری مورد علاقه و رمز عبور تان را به ایمیل ما بفرستید و یا در قسمت کامنت ها بصورت خصوصی وارد کنید.
از شما خواهش خواهیم کرد که حتما این کار را بکنید.
مرسی از حضور و همیاری شما
منتظریم

ایلیا جمعه 23 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 13:04 http://www.persianboy.blogsky.com/

سلام
جالب بود
موفق باشید

سلام
متشکرم

محمد شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 21:52 http://www.hamedanzist.parsiblog.com

سلام دوست گرامی
از اینکه لطف نمودید و به وبلاگ ما نظری انداخته و نظر خود را نیز در آن درج نمودید کمال تشکر را داریم.

سلام
شما لطف دارید

صهبا سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 21:09

سلام
نرگس جان کم پیدایی؟ بازم سفر ؟؟

سلام صهبا جونم
سفر کجا بود!!! شما زود زود آپ میکنی خواهر

محمد چهارشنبه 5 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 16:19 http://www.kaviryooz.blogfa.com

سلام
کلا ما ایرانی ها از ورزشهای آبی هم محروم هستیما. نمی دونم چرا با هر چی اب و کوه و ایناست رابطه خوبی نداریم. دنبال یه درخت می گردیم زیرش لم بدیم و یه چایی و چیزی بخوریم. لذتمون همینه فقط.

سلام
کاش از همین لمیدن زیر یک درخت میتونیستم لذت ببریم، عادت کردیم خونمون رو جمع کنیم ببریم دنبال خودمون ، زیر درخت بساط کنیم و چای و قلیون و .... نمیدونم لذتی داره یا نه؟؟؟ کاش میتونستیم به جای پیک نیک خوراکی، میتونستیم طبیعت رو خوب ببینیم و لذت ببریم

ح پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 00:38

لطفا شکیبا باشید ،حتما هدیه ارسال خواهد شد. کمی صبر سحر نزدیک است.

من صبورم چون همیشه
اما بابت جواب نادرست، که هدیه ارسال نمیشه

محمد شنبه 8 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:05 http://www.hamedanzist.parsiblog.com

سلام دوست گرامی
لطفا اخرین خبر را در مورد آتش سوزی در جنگلهای مریوان وسروآباد در این وبلاگ بخوانید.
و نظر بدهید.
www.hamedanzist.parsiblog.com

غریبه ی اشنا شنبه 8 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 14:53

سلام خانم صفار
از ارسال مطالبتون ممنونم و تونستم از اونها استفاده کنم ضمن اینکه در آخرین شب فرصتم به ارایه پروژه موفق شدم منابعی رو به دست بیارم و در ۲۲ صفحه سر و تهش رو هم بیارم . به زودی می زارم وب لاگم تا شما هم نظر بدین .
خوشحالم که این موضوع برام دوست خوبی چون شما کشف کرد.
روزهای آفتابی براتون تمنا می برم .

سلام آقای عرفان

خوشحالم که به هدف کوتاه مدت رسیدید

منتظر نتیجه آن هستم

الهه شنبه 8 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 22:20

سلام نرگس جان
این قالب وبلاگ من زیر نوشته هاش خط دارد . شما علتش می دانید ؟؟؟ نمی دانم چرا قالبم این جوری است .
ممنون می شوم اگر راهنمایی بفرمائید .
با سپاس

و علیکم

من شدم آچار فرانسه دیگه!!!!!!!!!!
باشه ، یه نگاه به مریض میندازم ، دارو تجویز میکنم

سید وحید دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:10

سلام
جالبه میبینم یک نفر اینقدر جالب برای محیط زیست مطلب مینویسه استفاده کردیم

قفسی باید ساخت
هرچه در دنیا گنجشک و قناری هست،
با کبوترها
و پرستوها
همه را باید یکجا به قفس انداخت!
روزگاری است که پرواز کبوترها
در فضا ممنوع است!
که چرا؟
به حریم حرم جت هاخصمانه تجاوز شده است!
وبدی بیدار است.
و هیاهوی قناری ها،
خواب جت ها را آشفته است!

سلام بر سید وحید
اگر من تنها نویسنده وبلاگهای زیست محیطی بودم شاید جالب بود، اما به قدردی علاقه مندان به محیط زیست با تخصصهای مختلف فراوانه که من یکی توش گم شدم... به هر حال از لطفتون متشکرم و خوشحالم که به وبلاگم سر زدید

شعرتون هم مثل مطالبی که برای صهبا می نویسید با معنا بود
متشکرم

طه دوشنبه 10 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 19:18 http://m-rajabi.com

______________________________________________________________

_________________دوست دارم دست کنم تو . . . مو . . .هات_______________

______________________________________________________________

........................... عنوان مطلب یک وبلاگ...............
لطفا الکی شک نکنید............

فاطی سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 22:15 http://ardestany.blogfa.com

سلام نرگس جان... خوبی گلم؟؟ ممنونم که بهم سرزدی.خوشحالم کردی. پرسیده بودی جریان خاله فاطی چیه؟؟ هیچی.. من به قول بروبچ وبم خاله یا مامان فاطی هستم..از آشنایی با تو گل قشنگمم خوشحالم. یک مدت کوتاهی کسالت داشتم و دخترا و پسرای عزیز و دوست داشتنی وبم نسبت به من حقیر لطف دارند. و برام شعر گفتند و پستهای ویژه برام گذاشتند. البته من خودمو لایق این همه محبت و لطف نمیدونم...
اگر خواستی بیشتر باهام آشنا شی پروفایل وبمو مطالعه کن.
بازم از حضور گرمت در دنیای زیبا متشکرم.
از خداوند بزرگ و مهربونمون میخوام تا در تمام مراحل زندگی بهترینها رو برات رقم بزنه انشالله.

موفق و موید باشی عزیز.

سلام خاله خانم

متشکرم که ابهام ذهنی من رو برطرف کردید و خوشحالم که به وبلاگ من سر زدید

تندرست و سلامت باشید

فاطی سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 22:18 http://ardestany.blogfa.com

بازم سلامی گرم به دختر خوبم نرگس جان.

نگاهی گذرا به مطالب وبت انداختم. وب تخصصی و کاملا پرباری داری. انشالله که هر روز از قبل پربارتر بشه.

برای تو عزیز آِرزوی موفقیت میکنم.

سید وحید پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:24

سلام شاید هم ایراد از من هستش که به دیگر وبلاگها سر نزدم البته جای شکرش باقیه که با این یکی تصادفی آشنا شدم. در رابطه با شعر هم نظر لطفتونه
یا حق

سمیه طاهری دوشنبه 17 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 20:47 http://www.taheritabiat.blogfa.com

با سلام و خسته نباشید
دوست عزیز وقتی این مقاله رو خوندم مشتاق شدم تا کل اون رو بخونم .ممنون میشم اگه برام میلش کنید.با تشکر

سلام
به روی چشم

[ بدون نام ] چهارشنبه 19 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:15

سلام ایراد از من هستش که به دیگر وبلاگها سر نزدم البته جای شکرش باقیه که با این یکی تصادفی آشنا شدم. در رابطه با شعر هم نظر لطفتونه
البته بنده به علت مشغله کاری وقت وبلاگ زدن ندارم ما یک Idکوچولویی داریم که باهاش با دوستان مرتبطیم
یا حق

سلام
فکر میکنم این کامنت رو آقای سید وحید گذاشته باشه

ممنون که در مورد نداشتن وبلاگ اطلاع دادید

زینب چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 19:30

سلام من دانشجوی ارشد مدیریت محیط زیست هستم ضمن تشکر به متن مقاله شما نیاز داشتم جهت انجام تحقیق علمی

سلام زینب جان
لطفا آدرس الکترونیک رو برای ارسال مقاله بزار

نیما کاظمی چهارشنبه 22 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:20

سلام خانم صفار
از اینکه شما رو اینقدر دوستدار محیط زیست و علاقمند یافتم خیلی خوشحالم.
من نیما کاظمی هستم ، دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست.
مطالب مفید و جالبی رو بر روی وبتون دیدم خوشحال می شم اگر تو این حوزه با هم بیشتر آشنا بشیم و اطلاعاتمون رد وبدل کنیم
ممنون می شم اگر مقالاتی در خصوص اقتصاد محیط زیست دارید برام ارسال کنید مخصوصا ارزش گل سنگها رو.
ایمیل من KNIMA1111@YAHOO.COM
با تشکر نیما کاظمی

سلام
متشکرم از شما بابت حضورتون
خوشحالم که شما هم جزء علاقه مندان به تبادل اطلاعات هستید
حتما دانسته های خودم رو در اختیارتون خواهم گذاشت

فرزانه قنبری چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 18:43

سلام.دانشجوی ارشد محیط زیست هستم.میخواستم این مقاله رو داشته باشم.با تشکر

سلام
برای شما ایمیل شد

المیرا یگانه سه‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 16:42

با سلام. اگر مقدور است ممنون میشوم لطف کنید و متن مقاله ارزش اقتصادی آبسنگها را برایم بفرستید.باتشکر

سلام
به ایمیل شما ارسال شد

[ بدون نام ] شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 13:00 http://www.skh2012@yahoo.com

باسلام لطفا متن کامل مقاله رابرای اینجانب ارسال بفرمایید.
متشکرم

باسلام
مقاله به ایمیل شما ارسال شد
موفق باشید

Ahmad شنبه 18 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:25

خوشحال میشم مقاله را برام میل کنید باتشکر از لطفتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد