محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

۱۲ آوریل، شب یوری

شب یوری نام مراسمی است که همه ساله درنقاط مختلف دنیا برگزار می شود و هدف آن جلب توجه مردم به فضا و ماموریت های فضایی و اولین سفر انسان به فضا است.
اولین «شب یوری» در سال 2001 میلادی به همت سه منجم آماتور «لورتا هیدالگو» و «جرج ت وایت ساید» و «تریش گارنر» برگزار شد و امروز در بیشتر کشور های دنیا مراسم شب یوری برگزار می شود. از کشور های بزرگ و پیشرفته چون کشور های اروپایی و امریکا گرفته تا کشور های در حال توسعه مانند ایران و حتی کشور های فقیر آفریقا و حتی فرا تر از این در ایستگاه بین المللی فضایی که به گرد زمین می گردد، در قطب و خلاصه هر جایی که بشر به آن راه یافته باشد.

               
۴۵ سال پیش در 12 آوریل 1961، زمانی که غرش مهیب موتورهای قدرتمند راکت حامل وستک۱ سرتاسر پایگاه فضایی بایکنور را در می‌نوردید، عصر جدیدی در تاریخ بشر آغاز شد که زندگی و فهم بشر از دنیای اطراف را اساساً تغییر داد. در اوج رقابتهای فضایی دو ابر قدرت زمان، ‌اتحاد جماهیر شوروی که پیش از آن نیز تمامی رکوردهای اولیه تسخیر فضا را به خود اختصاص داده بود، بار دیگر گامی بلند برداشت تا نه تنها مردم شوروی را در این رقابت جهانی سرافراز کند بلکه جهان را وارد عصری تازه نماید، عصری که انسان توانست قدم از کره خاکی خود بیرون گذارد و برای اولین بار به فراسوی جو زمین سفر کند.

یوری گاگارین، سرنشین خوشبخت این فضاپیمای تاریخی اولین بشری بود که به فضا سفر کرد. مدار گرد حامل اولین و معروفترین فضانورد جهان پس از آنکه ۱۰۸ دقیقه با سرعت ۲۷۴۰۰ کیلومتر در ساعت یکبار زمین را دور زد به سلامت به زمین بازگشت و افتخاری بی‌نظیر را برای خود و کشورش به ارمغان آورد.

۲۰ سال بعد از پرواز گاگارین به فضا و در همان روز نخستین شاتل فضایی به نام کلمبیا به مدار زمین رفت تا یک بار دیگر جهشی عظیم در پروازهای سرنشین دار فضایی به وجود آید. شاتل فضایی که فضاپیمایی با قابلیت چندین بار پرواز را داراست اکنون یکی از اصلی‌ترین فضاپیماهای ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

تقارن این ۲ رویداد مهم فضایی در 12 آوریل باعث شده است تا در سراسر جهان به یاد‌بود این دو پرواز تاریخی مراسمی با عنوان "شب یوری" برگزار شود.

 اگر علاقمند به برگزاری شب یوری   هستید می توانید به نشانی سایت شب یوری www.yurisnight. net   سری بزنید.

با تشکر از آقای اکبر نعمتی، برای مشاهده بیوگرافی یوری گاگارین می توانید به آدرس:http://www.persianstar.com/content/view/192/1 مراجعه فرمایید.

نظرات 4 + ارسال نظر
بامداد شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 10:19

سلام
رای دادنو یادم بدید

رو چشمم

سهراب شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 16:05 http://tarjomeha.blogfa.com/

سلام

ممنون که به من سر زدید و اظهار لطف کردید.
گفتید که ترانه هایی که ارزش گوش کردنو ندارن ترجمه نکنم. بهتر بود قبلش میگفتید که چه کسی ارزشها رو تعیین میکنه؟
مسلما هر خواننده ای مخاطبینی داره و سلایقی رو به خودش جلب مبکنه. چه شجریان باشه چه شهرام شب پره!

من در مورد ترانه ها قضاوت نمیکنم فقط برای علاقمندان ترجمه اش میکنم. چه با سلیقه من جور باشه چه نباشه.

علی الحساب ترجمه ترانه های ایتالیایی رو اینجا میتونید پیدا کنید:

http://italianlerning.blogfa.com/cat-27.aspx

از پاسخ شما سپاسگزارم

الهه یکشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 00:03 http://iran-history.blogsky.com

سلام و درود ...
نرگس جان مثل همیشه خلاصه و مفید بود ولی این مهم است که نخستین فضانورد ایرانی یک خانم بود و آن هم خانم انوشه انصاری و در حقیقت اولین زنی که به فضا رفت .
پاینده باشی ...

سلام الهه جان
البته در خصوص فعالیت ارزشمند خانم انوشه انصاری در ماههای گذشته توسط علاقه مندان دیگر سخن بسیار گفته شده، اتفاقا دیشب سری به سایت ایشان زدم که در قسمت وبلاگ آن، خاطرات مربوط به سفر خود رو نوشته بود، خیلی جالب بود، اون رو به وبلاگ لینک کردم در صورت تمایل از اون استفاده کن..
ضمنا خانم تاریخ شناس،‌خانم انصاری اولین زن فضانورد نبوده و آخرین اون هم نخواهد بود... خانم والنتینا ترشکوا پس چی کاره بوده!!!!!!! پس از خانم ترشکوا نیز خانمهای بسیاری پا به عرصه لایتناهی فضا گذاشتند....
خانم انصاری افتخاری برای همه ایرانیان است.

سهراب یکشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 00:06 http://tarjomeha.blogfa.com/

سلام

دوست عزیز از اظهار نظر شما خیلی ممنونم. من اصلا ناراحت نشدم.
چون وبلاگهای مشابه خیلی کمه، الان نمیشه فقط به قول شما ترانه های سنگین رنگین رو انتخاب کرد. بسیاری از مخاطبین وبلاگ جونایی هستند که با همون ترانه های به قول شما سبک کلی حال میکنن.
سعیم اینه که سلیقه خودمو اعمال نکنم و تمام افراد از کوچیک و بزرگ و پایین و بالا پوشش بدم. وقتی همه نوع ترانه کنار هم جمع باشه یواش یواش سطح سلیقه ها هم بالا میره.

سلام
این که قصد دارید سطح سلیقه ها به این ترتیب بالا بره، بسیار پسندیده و خوبه ... مطمئنم وبلاگ شما خوانندگان زیادی رو به خودش جلب خواهد کرد.
موفق و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد