محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

حمایت مالی انوشه انصاری،‌نخستین فضانورد ایرانی از یک برنامه علمی

آیرین شیوایی، دانشجوی ایرانی که در قالب یک برنامه علمی دوهفته‌ای به همراه گروهی از محققان و دانشجویان از کشورهای مختلف به سرزمین‌های یخ‌زده قطب جنوب سفر کرده بود ، بامداد چهارشنبه به تهران بازگشت.
شیوایی بامداد دوشنبه 
۳ دی ۱۳۸۶، تهران را به مقصد پاریس ترک کرد و پس از آن به بوینوس آیرس آرژانتین رفته تا با پیوستن به گروه بین‌المللی در برنامه دانشجویان بر روی یخ سفرش را به سوی جنوبگان آغاز کند. برنامه «دانشجویان بر روی یخ» ، برنامه‌ای آموزشی برای شناخت شمالگان و جنوبگان و افزایش آگاهی عمومی درباره این منطقه و جلب توجه جهانیان به موضوع «گرمایش زمین» است.در سفر امسال این گروه به جنوبگان، ۶۴ دانش‌آموز و دانشجو به همراه ۲۵ دانشمند، کارشناس و راهنما از سراسر جهان شرکت داشتند و انوشه انصاری، نخستین فضانورد ایرانی، حمایت مالی از حضور یک دانشجو از ایران در این سفر را برعهده گرفته بود. آیرین شیوایی، دانشجوی فیزیک دانشگاه تهران که برای این سفر انتخاب شده بود، همچنین شاغل در تحریریه ماهنامه نجوم و برنامه تلویزیونی آسمان شب است.


                      

راهنمای این سفر Geoff Green ماجراجو،‌ محیطدان و معلم کانادایی بود که ۱۵ سال راهنمایی گروه‌ها و هیات‌ های اعزامی به قطب و سفرهای ماجراجویانه از قطب تا قطب است.
فرد روتز از پیشگامان مطالعات زمین‌شناسی در جنوبگان که در نخستین بررسی علمی بین‌المللی قاره جنوبگان در سال های 1949-52 به عنوان زمین‌شناس ارشد حضور داشته و همچنین میخائیل تورین فضانوردی که 215 روز در ایستگاه فضایی به سر برده و در آخرین سفر نیز انوشه انصاری را همراهی کرده است از دیگر اعضای هیات علمی اعزامی به قطب بودند.
آیرین شیوایی و دیگر مسافران برنامه «دانشجویان بر روی یخ» ، در ابتدای سفرش عازم «اوشوآیا» یکی از جنوبی‌ترین شهرهای جهان در جنوب آرژانتین شده و پس از اقامتی دو روزه و بازدید از منطقه‌ای پر از گل و لای که سال‌های دور پر از یخ بوده است و در اثر گرم شدن زمین ذوب شده‌اند دوباره‌ به اوشوآیا بازگشتند. بعد از ظهر جمعه هفتم دی ماه به وقت آرژانتین، گروه، سفر خود را با کشتی «اوشوآیا» که جزو معدود کشتی‌هایی است که می‌تواند در میان یخ‌ها شناور باشد به سوی بکرترین قاره جهان آغاز کرد. آنها پس از دو روز با عبور از گذرگاه
Drake Passage  به نخستین جزیره در جنوبگان به نام جزیره elephant رسیدند و پس از بازدید یک شب در آنجا ماندند.
صبح روز بعد، این مسافران از منطقه‌ای از جزیره موسوم به
point wild که آب و هوایی بسیار توفانی دارد بازدید کرده و روز سه شنبه به جزیره Deception رسیدند. این جزیره کالدرایی آتشفشانی است (زمینی که در اثر فعالیت آتشفشانی نشست کرده است) و به دلیل همین فعالیت‌های آتشفشانی محدود با وجود قرار داشتن در عرض های زیر منفی ۶۰ درجه در نواحی ساحلی آن، آب گرم است. این گروه از تنگه Neptune Bellows به خلیج Whaler رسیدند. از فیل تا نیرنگ مجموعه جزایری است که shetland نام دارد. این افراد پس از گذشتن از این مجموعه جزایر به سمت شبه جزیره جنوبگان رسیدند که خشکی‌های اصلی جنوبگان است و طی روزهای بعد از جزایری نظیر جزیره Danco و قله دانکو که مرتفع‌ترین بلندی این جزیره است دیدن کردند.
به گزارش ایسنا، گروه در خط ساحلی دانکو از پناهگاه های
Neko و خلیج Paradise نیز دیدن کردند و بلافاصله عازم کانال Lemair شدند.

گروه دانشجویان بر روی یخ، ‌پنجشنبه گذشته به بازدید جزیره Yalours و Port Lockroy رفت و سپس روز جمعه عازم آخرین مقصد خود در جنوبگان یعنی خلیج Wilhelmina شد. آن‌ها پس از دو روز دوباره به اوشوآیا بازگشتند.
جنوبگان، سردترین، خشکترین، مرتفع ترین و بکرترین قاره جهان است که بیش از 90 درصد آب شیرین جهان به صورت یخ در این قاره جمع شده است و نقش حیاتی در اقلیم زمین دارد. به جنوبی ترین نقطه این قاره (عرض 90-) قطب جنوب گفته می شود.
پیش از این از سفر خانم گلاره ارسطو فر به قطب جنوب برایتان نوشتم. برای مشاهده جزئیات این سفر به آدرسhttp://www.studentsonice.com/antarctic2007 مراجعه بفرمایید

 

نظرات 5 + ارسال نظر
زئوس پنج‌شنبه 20 دی‌ماه سال 1386 ساعت 23:06

سلام واقعا آفرین من یکی که خوشحال شدم
کار شما منم به این فکر انداخته که یه وبلاگ در مورد کامپیوتر درست کنم خیلی هم دوست دارم اما هنوز مرددم!!!!!!!!

سلام..... به نظر من،‌ اگر آدم توی زندگیش به موضوع خاصی علاقه داشته باشه،‌ باید یه طورایی خودش رو راضی نگه داره و در رسیدن به اون هدف و آرزو همت کنه..... طراحی این وبلاگ در مورد محیط زیست شاید به نحوی راضی کردن خودم از آنچه که هنوز نتونستم بطور کامل بهش دست پیدا کنم باشه،‌ در ضمن جستجویی که برای گذاشتن این مطالب میکنم باعث شده که اطلاعات عمومیم در مورد محیط زیست بالا بره.... مطمئنم که اگه شما هم این کار رو بکنید به یه سری دانسته ها در مورد کامپیوتر دست پیدا میکنید...... موفق باشید

هانیه سه‌شنبه 25 دی‌ماه سال 1386 ساعت 19:19

سلام . امیدوارم توی این روز سرد دلتون گرم باشه. وبلاگ جالبی طراحی کردین. مطالب قابل قبولی داره . اما یه پیشنهاد هم براتون دارم لطفاً از عکسهای بزرگتری استفاده کنید، تا ما هم بهتر از اون استفاده کنیم.
باتشکر

سلام ... خوشحالم که مطالب وبلاگ به دردتون خورده... اما درمورد عکس به خاطر اینکه استفاده از قالبهای طراحی شده در حمایت کننده وبلاگها ،‌ رایگان است ،‌ تنها از حجم پایینی از عکسها میشه استفاده کرد و مجبورم عکس رو کم حجم کنم،‌ اما اگر عکس خاصی مورد نظرتونه میتونم برای شما عزیز، گلم از طریق ایمیل ارسال کنم

مریم پنج‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1386 ساعت 12:50

سلام.
ممکنه لینک مطلبتون راجع به سفر خانم گلاره ارسطو فر را بدهید؟
من پیدا نکردم
ممنون

سلام، مریم خانم اگر آدرس ایمیلتون رو بهم بدید حتما از توی آرشیو مطالبم براتون ارسال خواهم کرد... در حال حاضر پیدا نکردم اما قول میدم براتون آدرس دقیق مطلب رو بفرستم

الهه سه‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 22:17

یه سلام زمستانی اما به گرمی تابستان به دوست عزیزم .

به شما تبریک می گویم به خاطر اینکه سایت شما نسبت به روزهای اول خیلی عالی تر شده و امیدوارم بهتر از این هم بشود . من هم قصد دارم بعد از امتحانم یه وبلاگ بزنم .

یک پرنده ی کوچک که زیر برگها نغمه سرایی می کند برای اثبات خدا کافی است......
( ویکتور هوگو )

موفق باشید.....

یه سلام بهاری به دوست از گل بهترم
از تعریف و تمجیدتون ممنونم و براتون آرزوی موفقیت میکنم من رو از وبلاگتون بیخبر نگذار

امین دوشنبه 7 دی‌ماه سال 1388 ساعت 16:23 http://yafa.blogfa.com

سلام من امین سید شریفی ام خوبی ؟‌
راستش داشتم درس می خوندم این سایته جدیده منه خوشحال می شم سر بزنی منتظرتم راستی تو لینکتم آدرس جدیدمو بزار ممنوم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد