محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

تأثیر سوخت خودروها بر محیط زیست و اقتصاد(۲)

دلایل انتخاب CNG به جای سوخت های دیگر

CNG (گاز طبیعی فشرده) سوختی بی بو است و باید مواد بوزا به آن اضافه شود که در صورت نشتی قابل تشخیص باشد. استفاده از گاز طبیعی فشرده شده بعنوان سوخت خودروها، یک تکنولوژی کاملاً شناخته شده است. بعنوان مثال در ایتالیا، از دهه 1940 گاز طبیعی فشرده برای خودروها مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر در دنیا بیش از 11 میلیون خودروی گاز سوز با سوخت CNG تردد می کند.

سوخت های آینده، نیازمند حفظ مزایا و اجتناب از معایب سوخت های امروزی هستند، به عبارت دیگر می بایست امنیت عرضه، قابلیت رقابت اقتصادی، توجه به محیط زیست و حفاظت از آب و هوا را تأمین کنند. علاوه بر این، سوختهای جایگزین به امنیت عرضه در بازارهای منطقه ای و جهانی کمک می کند و باید از قابلیت رقابت اقتصادی با سوخت های دیگر برخوردار و یا حداقل دردسترس باشند. سرانجام سوخت های جایگزین باید حفاظت از هوا و محیط زیست را نیز مد نظر قرار دهند. البته هیچ حامل انرژی که قادر به تأمین کلیه این نیازها باشد وجود ندارد. گاز طبیعی بزرگترین ذخیره سوختهای فسیلی است و ترویج استفاده از آن، منفعتی جهانی در پی خواهد داشت.

امتیازات استفاده گاز طبیعی بعنوان منشأ سوخت عبارتند از:

  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش مصرف فراورده های نفتی
  • کاهش یارانه بخش حمل و نقل
  • ایمنی بیشتر خودروها
  • سایر منافع اقتصادی

بنزین برغم فراهم آوردن امکان جابجایی و در نتیجه پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی، بعنوان یکی از بزرگترین منابع آلوده کننده محیط زیست چه در سطح جهانی و چه در سطح ملی مطرح است. باتوجه به بحران آلودگی محیط زیست، توجه سازندگان خودروها به استفاده از سوختهای جایگزین معطوف شده است. هر چند دوگانه سوز کردن خودروها باعث صرفه جویی در مصرف بنزین نشده و تنها روشی تغییری در نوع سوخت است و در آینده به علت افزایش قیمت جهانی گاز، مقرون به صرفه نخواهد بود.

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 12 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 13:00

با سلام
با توجه به درک موضوع « ضروت مصرف بهینه انرژی در صنایع از زاویه محیط زیست » ایران خودرو در نمایشگاه محیط زیست ۸۶ اقدام به « ارایه عملکرد مدیریت انرژی ایران خودرو در زمینه کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست » نمود ُ هرچند که به نظر می رسید ، ارتباط محیط زیست و انرژی مصرفی برای هر واحد محصول، از درجه اهمیت بالایی برای متخصصین برخوردار نمی باشد .البته اکثریت متخصصان بازدید کننده از نمایشگاه محیط زیست۸۶ به دنبال اطلاعات و ارزیابی صنایع در خصوص پسماند ، پساب ، آلودگی های ناشی از دودهای خروجی اگزاست و فاضلاب های خروجی از واحدهای صنعتی بودند گویا از ارتباط چگونگی مصرف بی رویه انرژی(اعم از برق یا گاز و گازوییل) و ایجاد آلودگی های زیست محیطی بیشتر بی بهره بودند . لذا در همایش از قبل برنامه ریزی شده ایران خودرو در سالن اجتماعات نمایشگاه ، در اندک مدتی که برای این بحث به اینجانب واگذار شد سعی گردید که با ایجاد چالش در افکار جامعه متخصص مسایل زیست محیطی ، توجه آنان را به این موضوع جلب نمایم ، که فیدبک آن حضور تعدادی از کارشناسان حاضر در جلسه در غرفه ایران خودرو و بحث و تبادل نظرهای مفیدی در این زمینه بود . امیدوارم شما بعنوان متخصصین محیط زیست بیشتر به این موضوعات توجه داشته باشید .

سلام، خوشحالم که موضوع بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی را یادآور شدید،‌ متاسفانه روزی که جلسات با حضور کارشناسان ایران خوردرو در نمایشگاه برگزار شد در نمایشگاه حضور نداشتم،‌ ولیکن موضوعی را که شما مطرح کردید کاملا قبول دارم، چیزی که در نمایشگاه هم به راحتی دیده می شد،‌سیل سوالات کارشناسان از بخشهای صنعتی و کارخانه ای شامل سیمان،‌نفت و گاز و پتروشیمی و از این قبیل بوده است... بیشتر موضوع پسابها دغدغه کارشناسان ما قرار گرفته است...
ضمن تشکر از حضور شما ،‌خوشحال میشدم اگر نشانه ای از خودتون نیز برام به جا میگذاشتید.

سلمان زلفخانی چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 14:20

با سلام
از بابت اینکه ، یادم رفته بود که اسم و نشانی خودم را قید کنم ، مرا ببخشید .البته بنده از طریق پیام و راهنمایی جنابعالی در سایت irexpert از وبلاگتان بازدید کردم . به هرترتیب امیدوارم که به موضوع مطروحه هم توجهی خاص شود . هرچند بنده کارشناس برق و بهینه سازی مصرف انرژی در شرکت ایران خودرو هستم اما در راستای کارم به محیط زیست و معماری هم علاقه زیادی پیدا کرده ام .

از حسن توجه شما سپاسگزارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد