محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

گزارش برنامه عمران سازمان ملل متحد در خصوص تغییرات آب و هوا

 

برنامه عمران سازمان ملل UNDP در گزارشی اعلام کرد تغییر اوضاع اقلیمی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی برای فقرای جهان داشته باشد و حل این مشکل از راه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ۱/۶ درصد تولید ناخالص ملی جهانی هزینه دربردارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از برازیلیا، این گزارش با عنوان "مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی" تصویر نگران‌کننده ای از مشکل تغییر اوضاع اقلیمی ترسیم کرده است و از کشورهای ثروتمندتر خواسته است میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال
، ۲۰۲۰ به میزان  ۳۰ درصد و تا سال ۲۰۵۰ حداقل تا ۸۰
درصد کاهش دهند.
براساس این گزارش که قرار است پس فردا طی مراسمی با حضور کمال درویش رییس برنامه توسعه سازمان ملل و لوییس دسیلوا رییس جمهور برزیل ارایه شود، از هم اکنون تا سال
،۲۰۳۰میانگین هزینه سالیانه این اقدامات به ۱/۶
درصد تولید ناخالص ملی جهانی بالغ خواهد شد.
هر چند این میزان، سرمایه‌گذاری اندکی نیست، اما حتی به دو سوم هزینه‌های نظامی جهان نمی‌رسد. عدم اقدام در این زمینه، هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.
کشورهای ثروتمند که بیشترین سهم را در این ایجاد این مشکل داشته‌اند، در کوتاه مدت جزء کشورهایی که بیشترین آسیب را از تغییر اوضاع اقلیمی متحمل می‌شوند  قرار نخواهند داشت و فقیرترین کشورها که نه حالا و نه در گذشته نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه‌ای نداشته‌اند آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر این پدیده هستند.
افزایش نهایی سه درجه سانتی‌گراد در دمای کره زمین، خشکسالی، طوفانهای موسمی و بالا آمدن سطح آب دریاها را درپی خواهد داشت که بیشترین صدمه را به اقتصاد کشورهای در حال توسعه می‌رساند.
آثار کوتاه مدت این وضعیت روی کل تولید ناخالص جهانی چندان محسوس نخواهد بود اما برای برخی از فقیرترین ملتهای جهان پیامدهای فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت.
کاستن شدید مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با آثار گرمایش زمین، از جمله گامهایی هستند که طبق این گزارش، الزاماً باید برای روبرو شدن مساله گرمایش زمین باید برداشته شوند.
این سازگاری، در نهایت به معنای آنست که فقرای جهان با مشکلی خود را سازگار کنند که ثروتمندترین کشورهای جهان ایجاد کرده‌اند.

برای کشورهای فقیر تغییر اوضاع اقلیمی کاهش تولیدات کشاورزی، کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی و کاهش دسترسی به بازارها را به دنبال دارد که باعث فقر بیشتر می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
zeoos دوشنبه 12 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:22

سلام
موضوع جالبیه در همین راستا ۲هفته گذشته دبیر کل سازمان ملل (بان کی مون) سفری به قطب جنوب داشت تا از روند آب شدن یخچالهای طبیعی مطلع بشه

اما مطمئنم که گاز های گلخانه ای کم نمیشه روز به روز هم بیشتر میشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد