محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

محیط زیست جهانی

GLOBAL ENVIRONMENT

برگهای پائیزی...زیبا برای چشم ....مفید برای سلامت

 
پاییز برگ‌ریز هزار رنگ، یکی از تابلوهای زیبای طبیعت است که به دست خالق هستی کشیده شده. قرمز، نارنجی، زرد و دهها رنگ دیگر در این تابلوی خیره‌کننده نقش آفرینی می‌کنند و چشم انسانها را نوازش می‌دهند.
اما همین برگهای زیبا، پس از جدا شدن از درختان می‌توانند به شیوه دیگری در زندگی انسانها نقش مثبت ایفا کنند.
دانشمندان می‌گویند قرمزی رنگ برگ درختان در پاییز، در اثر ماده‌ی خاصی به وجود می‌آید که درختان با هدف طولانی تر کردن عمر برگهایشان آن را درون خود تولید می‌کنند.
ماده "آنتوسیانینس" که برگها را سرخ می‌کند، تنها در فصل پاییز تولید می‌شود و در زمانی که درختان باید خود را برای از دست دادن برگهایشان آماده کنند، انرژی مضاعفی را صرف تولید این ماده می‌کنند.
به گفته یک گیاه شناس، احتمالا گیاهان تلاش می‌کنند که با تولید این ماده قرمز رنگ، برگ‌های خود را اندکی بیشتر حفظ کنند و قبل از برگ‌ریزان کامل، برخی مواد مورد نیاز خود را با همین برگ‌ها به دست آورند و از آنها برای رویش جدید در فصل بهار استفاده کنند.
این تلاش درختان برای حفظ برگهایشان سرانجام با افتاده برگها پایان می‌گیرد اما برگهای افتاده نیز می‌توانند در نقش تازه‌ای به حیات طبیعت یاری رسانند.
در اکثر شهرهای ما، برگ درختان که در تابستان سایبان مردم و در اوایل پاییز زینت بخش خیابانها هستند، در فصل برگ‌ریزان، به دردسر بزرگی برای رفتگران و شاید عابران تبدیل شوند.
در اکثر کشورهای اروپایی در فصل پاییز، انبوه برگهای ریخته پاییزی جمع‌آوری و به کود تبدیل شده و دوباره وارد چرخه طبیعت می‌شوند.
به عنوان مثال همه ساله در کشور فرانسه یک روز به صورت نمادین کار جمع‌آوری برگ‌های پاییزی توسط دانش آموزان انجام می‌شود.
بار و بارها شنیده‌ایم که محققان علت بروز برخی بیماری‌ها را مصرف انواع کودهای شیمیایی و میزان ماندگاری آنان در محصول عنوان کرده‌اند، بالا بودن فسفر، کادمیوم، ازت و نیترات خاک که هر کدام به تنهایی عوارضی در پی‌دارند از جمله پیامدهای استفاده از کودهای شیمیایی است.

منبع: سایت مرجع متخصصین ایران

نظرات 1 + ارسال نظر
Bagheri یکشنبه 11 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 09:16

سلام دوست عزیز :

omidvaram ba omadane paiez har 1barg ke miofte,1done az ghamhaye toye delet kam beshe va dige hichvaght narahat nabashi.

موفق باشید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد